torsdag 18 juni 2009

Sommarmat

0
På sommaren vill jag vara ute – inte dona i ett kök. Maten ska vara god, nyttig och vara enkel att tillreda. De som känner mitt vinterjag undrar säkert hur det är möjligt att ha ännu enklare matvanor på sommaren än på vintern. Det går. Det går för oss – men det finns säker de som inte tycker att våra matvanor är tillräckliga.
Kall avocadosoppa är en återkommande sommarrätt i huset.

AVOCADOSOPPA

2 mogna avocado
1 liten lök
saft av en liten citron
2½ dl grönsaksbuljong
1½ dl matlagningsgrädde

Gröp ur fruktköttet och kör i mixer tillsammans med löken och en del av citronsaften.
Tillsätt buljongen och grädden och mixa till önskvärd konsistens.
Jag tillsätter inga kryddor men smaka av och avgör om du vill salta och peppra och eventuellt ha mer citronsaft i.
Kyl.

Till efterrätt i går blev det en kardemummacheescake. Har försökt att komma på ett bättre namn än cheescake, men har kört fast. Ostkaka är ju upptaget och mjukostkaka låter som de gamla talgiga mjukostarna. Någon som har ett bättre förslag?

KARDEMUMMACHEESECAKE

strössel:
3/4 dl mjöl
3/4 dl havregryn
3/4 dl hackad mandel - rostad blir godast
½ dl muscovadosocker
1½ tsk nymald kardemumma
50 g smör

botten:
2½ dl smulade grahamskex - eller kaksmulor
2 msk smält smör

fyllning:
4 hg mjukost (philadephiaost, eller liknande)
3/4 dl råsocker
1 tsk nymald kardemumma
2 ägg

Blanda kex- eller kaksmulorna med det smälta smöret och tryck ut i en form som är cirka 23 x 23 cm.
Vispa ihop ingredienserna till fyllningen och häll i formen.
Strö över strösslet.
Grädda i ca. 45 minuter i 175°C.
Kyl och skär i lagom stora bitar.

Jag bakar som de flesta vet bara småkakor om jag ska ha gäster – glömmer jag se'n att pracka kakorna på gästerna när de går, så hamnar de i frysen för all framtid om jag inte kommer ihåg att använda dem till pajbottnar.
Den minnesgode kommer kanske ihåg att jag i höstas anlitades av lokalradion som pumpaexpert (sic!). Jag tillbringade en vecka med att experimentera med pumpor – pumpa i kaffebröd, pumpa i matbröd, pumpa i efterrätt och pumpa i varmrätt. Jag hade mat för flera veckor efteråt, för att inte tala om kaffebröd. Men i dag kom en del av småkakorna med pumpa till användning i pajbotten. Säkert mindre socker i mina kakor än i köpta digestive.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar