lördag 20 juni 2009

Lördag med Gutenberg





Bilden till höger är från Mary Maples Dodges bok "Donald and Dorothy" från 1883, med illustrationer av en icke namngiven illustratör - som vanligt. Silverskridskorna är så vitt jag vet den enda av Mary Maples Dodges böcker som är översatt till svenska.

Stal mig till ett kort möte med Gutenberg i morse, innan jag återvände till vardagssysslorna

Jag har inte hunnit gå igenom mina fynd – det får vänta till nästa vecka då jag inte tänker göra någon som helst nytta.


Hans Holbein the Younger.
Coloured Chalks. Basel Museum
0
Då tänker jag återvända till en bok om Holbein. Boken som kort och gott heter Holbein är skriven 1904 av Beatrice Fortescue. Boken är från 1904 och alla 46 illustrationerna är svart-vita. Kanske kan jag hitta, åtminstone en del av dem på nätet.

UNNAMED PORTRAIT-STUDY: NOT CATALOGUED AS HOLBEIN'S
Silver-point and Indian-ink. Louvre Collection
Believed by the writer to be Holbein's drawing of his wife before her
first marriage, and the model for the Solothurn Madonna
0
Böcker med illustrationer av Randolph Caldecott, kan jag inte gå förbi.

0
"What the Blackbird said, A story in four chirps" har bara några få illustrationer – om historien av Hannah Jane Locker-Lampson är läsvärd återstår att se.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker om dina bokillustrationer. Och lustigt vad han, bortsett från klädseln då, ser modern ut, Holbein...

    SvaraRadera
  2. Gutenberg är en verklig guldgruva, både för bilder och texter. Jag försummar det mesta när jag fastnar hos herr Gutenberg.
    Lustigt vad du säger om att Holbein ser modern ut - han liknar en god vän som jag alltid har tyckt ser klassisk ut. Vad jag nu menar med det flummiga uttrycket - att han ser tidlös ut är kanske ett bättre uttryck.
    Margaretha

    SvaraRadera