tisdag 16 april 2024

Om uniformerade yrkesutövare

 

”Man ska inte plåga andra, man skall alltid bjuda till, men för övrigt kan man göra vad man vill.” säger Överkonstapel Bastian i ”Folk och rövare i Kamomilla stad”.



Först stod det stilla i skallen på mig — kunde inte komma på ett enda yrke där det krävdes uniform. Det var då jag funderade på att föreslå Thorbjørn Egners ”Folk och rövare i Kamomilla stad”.

Men så rann det till, och som vanligt blev svårigheten att välja bland alla uniformsyrken.




Först ut är ett av Barbro Alvings kåserier ”Polisunderrättelser”, som du hittar i ”Mänskligt att döma”.


 ”Det känns tryggt att verkligen stå i levande kontakt med ordningsmakten. De flesta poliser är dessutom så långa och vackra.”




Gurli Hertzman-Ericson, en intressant och mångsidig kvinna, som förutom sitt författarskap var djupt engagerad i kvinno- och samhällsfrågor.

Hennes böcker anses ha varit av skiftande kvalitet, men i ”Viktor Kant chaufför”, råder det ingen tvekan om att hon låter huvudpersonen vara intresserad, och aningens, konfunderad, av de sociala problem han ser, och upplever från sin plats i droskan.

Viktor Kant är en sympatisk ung man som, tror jag, ofta uttrycker författarens åsikter.

 

”Mången skulle ha gått honom förbi efter en flyktig blick genom bilrutan. En välväxt ung man, ett nummer bland hundratals andra i chaufförsmössa och mörkblå uniform.”

  ur Viktor Kant, chaufför



av Sir Henry Lancelot  Aubrey-Fletcher, som skrev under 

pseudonymen Henry Wade 


Sista ordet i dag får Chief Inspector Poole på Scotland Yard, en ung sympatisk polisman som snabbt blev en favoritdeckare, när jag nyligen upptäckte honom.


När de lokala polismännen inte lyckas lösa ett mord blir han inkallad — fast på polisstationen känner han sig inte välkommen. Någon vidare gemenskap mellan poliserna verkar det inte heller att finnas. Det gnisslar rejält i samvaron mellan polismännen och gliringarna duggar tätt.


 



9 kommentarer:

  1. Barbro Alving är jag bekant med, han satt ju på Långholmen för sin pacifism, jag har hennes bok om den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Ja, Bang lämnade en stor produktion efter sig. Litteraturbanken har många av hennes böcker, många av dem intressanta.
      Margaretha

      Radera
  2. Oh my, she has a way with words! Bang alltså. Tack för trevlig morgonläsning! Folk och rövare är också en favorit i familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Suverän var hon!
      Och Egner var fantastisk han också, jag hoppas att dagens barn får möta, både invånarna i Kamomilla stad, och alla djuren i Hackebackeskogen! Inte Karius och Baktus att förglömma.
      Margaretha

      Radera

  3. Spännande tips. Bang alltid bra, och den engelska deckaren ska jag titta närmare på. Viktor Kant har jag inte hört talas om, men hittade boken när jag hälsade på min mamma i morse. Hon kom inte ihåg den boken men hon mindes Gurli Hertzman-Ericson och andra böcker av henne. Nu ligger Viktor på mitt köksbord.
    Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Hoppas att Viktor inte blir kvar på köksbordet — även om boken är ett typiskt barn av sin tid, aningens omständig och ordrik.
      Berätta vad du tycker!
      Margaretha

      Radera
  4. Kul att du har med en chaufför. De hade ju uniform förr i världen.

    SvaraRadera
  5. Mösstanten,
    Taxichaufförer har faktiskt fortfarande uniformer, och arbetsgivarna är noga med att de alltid ska bäras.
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Folk och rövare i Kamomilla stad läst fröknarna för oss på Lekis (1985).

    SvaraRadera