tisdag 30 april 2024

Låtom oss sjunga och dansa

 


Jag börjar med Agnar Mykles skandalomsusade ”Sången om den röda rubinen”. En bok som kom ut 1956, året därpå blev Mykle åtalad för grovt sedlighetsbrott, och boken skulle konfiskeras. Men han friades, visserligen drogs boken in, men bara momentant, vilket gav försäljningen av boken en rejäl skjuts. 

Tyvärr tog all uppståndelsen hårt på Mykle, och det tog sju år innan han gav ut nästa bok.

Mykle anses som en av de stora författarna i Norge.



Isadora Duncan, en av den moderna dansens föregångare, skrev ”My Life” 1927, den kom ut på svenska första gången 1929. Nu när jag plockat fram min upplaga från 1986, inser jag att språket inte moderniserats sedan 1929 — men boken är trots det i allra högsta grad läsvärd. Men tror du att pluralböjningen skulle irritera dig, så kan du läsa boken på engelska, både hos Gutenberg och FadedPage



Det finns gott om barn- och ungdomsböcker som har dans som tema, mitt val föll på Noel Streatfeilds klassiska bok ”Ballet Shoes”.

Författarens syster illustrerade den första utgåvan — min upplaga kommer från ”The Folio Society”, och har läckra illustrationer av Inga Moore.



Som i de flesta av Noel Streatfeilds barnböcker (hon skrev även för vuxna), 

står betydelsen av familjen i centrum.

Adlibris har ”Ballet Shoes”, liksom många av Noel Streatfeilds andra böcker.





Varje tisdag uppmanar Ugglanoboken oss att rannsaka våra läsminnen, och föreslå tre böcker på ett givet ämne — den här veckan ska vi sjunga och dansa



14 kommentarer:

  1. Sången om den röda rubinen har jag aldrig läst fast jag har hört så mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Kanske dags att titta närmare på den. Med dagens mått mätt, är den tämligen tam —men välskriven och rolig.
      Margaretha

      Radera
  2. tror jag sett Mykles bok filmatiserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Naturligtvis! Filmfolk utan fantasi behöver något att sätta tänderna i.
      Margaretha

      Radera
  3. Mykles bok har jag funderat på att läsa men det har inte blivit av. Vad beträffar Isadora Duncan så har jag läst miniporträttet av henne som ingår i John Dos Passos USA-trilogi - helt lysande i det lilla formatet!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klimakteriehäxan,
      Jag har inte läst Dos Passos, kanske dags att åtgärda denna brist, många av hans böcker finns att läsa på nätet.
      Margaretha

      Radera
  4. Ballet Shoes var en stor favorit här när flickorna var små. Nu kom jag att tänka på att äldsta barnbarnet förmodligen skulle tycka om den.
    Sis och jag fick danslektioner när vi var små, jag slutade i tidiga tonåren, men Sis fortsatte länge, och jag minns en uppvisning med fri dans. Minns den kanske bara för att hennes tunika höll på att falla av henne.
    Kanske borde låna Mykles bok?
    Hoppas att den uppkoppling fortsätter att fungera!
    Hugs, Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Det är klart att du minns när syrran nästan tappade kläderna under en uppvisning! Måste ha varit dagens clou.
      Glöm inte bort att många av Noel Streatfeilds andra böcker också är läsvärda — jag återupptäckte en del av dem när jag förberedde det här inlägget.
      Uppkopplingen är fortfarande svajig. Blir det helt tyst härifrån så vet du varför.
      Margaretha

      Radera
  5. Ballet Shoes känns bekant, jag tror att jag läste den som barn, men på svenska. Jag lånade varenda bok som fanns på biblioteket som handlade om balett. Nu undrar jag varför, för jag har aldrig dansat balett. Fick en i julklapp som jag tror hette de rosa balettskorna.
    Mykle har jag bara hört talas om, men aldrig varit nyfiken på.
    Gud så besvärligt när uppkopplingen strular.
    Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Ja, jag minns att jag läste ”Ballet Shoes” på svenska som barn, men nu tycks den inte finnas längre, om man inte får tag på den i andra hand. Biblioteken har förmodligen slängt allt som inte är nytt.
      ”De sköra balettskorna” har jag, tittade på den, men valde bort den för det stolpigt språket, som kanske mest beror på översättningen.
      Nej, det är verkligen inte roligt när uppkopplingen försvinner mitt i en sökning eller läsning!
      Margaretha

      Radera
  6. Du är ju helt fantastisk att komma på boktitlar på praktiskt taget vilket ämne som helst! Jag hade nog inte kunnat komma på en enda om sång och dans. Mykles skandalomsusade bok läste jag för länge sedan och mitt mycket vaga minne av den är att den nog var ganska beskedlig på det hela taget.

    SvaraRadera
  7. Karin,
    Jag har ett osedvanligt gott minne, vilket är praktiskt när man ska ska fram boktitlar.
    Som du säger är Mykle rätt tam med dagens mått mätt — tror jag var elva år när jag hittade den i en av mina raider i hyllorna. Har en känsla av att mycket gick mig förbi. Det var först många år senare som jag insåg hur rolig han kan vara, och att han är en god författare.
    Margaretha


    SvaraRadera