tisdag 7 november 2023

Mansnamn

 Ska det handla om i dag — titta in hos Ugglan & boken så får du veta mer.


Jag börjar, som alltid, med att välja bort de mest uppenbara böckerna — och de mest långsökta.

Bland biografier och barn & ungdomsböcker hittar man många personnamn, så dem rensar jag också bort.

Jag är glad för allt jag kan sålla bort  innan jag blir tvungen att ta ställning — så Selma, Dickens och Shakespeare blir jag snabbt av med.



Men en klassiker bör jag väl ta med, det blir ”Den unge Werthers lidande”, av J. W. von Goethe.

 

I sanningens namn minns jag inte mycket av den här brevromanen som jag läste i tonåren. Tror att vi läste valda delar av den i skolan också — på tyska — det minns jag ännu mindre av!




Är rätt säker på att jag talat om Saroyan tidigare, eftersom jag tycker om vad han skrev.

 Mustiga och färgstarka böcker som alla handlar om armeniska familjer som utvandrat till Kalifornien.

”My Name is Aram” av William Saroyan 




Sa jag att jag rensat bort de självklara böckerna? — riktigt sant var det nog inte, för jag kunde inte motstå Oscar Wildes bok om Dorian Gray ”The Picture of Dorian Gray”. Den har fascinerat mig ända sedan vår svensklärare gav oss en kort sammanfattning av boken, och jag gick raka vägen hem och läste den.


18 kommentarer:

  1. Dorian Grey och Werther har jag läst. Aram blir jag nyfiken på. Har väl läst en enda bok av Saroyan en gång i tiden och det var inte denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Kanske har du läst ”Den mänskliga komedin” (”The human Comedy”) av Saroyan — det var via den som jag hittade till honom.
      Lite förvirrande är det kanske att Williams son Aram Saroyan också är författare, jag har bara läst några av hans minimalistiska poem, som inte gav mersmak)
      Margaretha

      Radera
  2. Får erkänna att jag inte riktigt orkade med Werther fast det är länge sedan nu och jag har funderat på att ge honom en ny chance. Men det finns ju så många andra böcker jag hellre läser.
    Både Dorian och Aram är ju favoriter. Naturligtvis!
    Love
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar

    1. Debbie,
      Jag har också funderat på att återvända till Werther, men som du säger blir det till slut en fråga om att prioritera.
      Margaretha

      Radera
  3. kul att Goethe fick vara med, Dorian låter ju nästan som kvinnonamn...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Varken Dorian, Kilian eller Florian är väl särskilt vanliga namn i Sverige — fast Kilian var faktiskt vanligt för drygt hundra år sedan.
      Margaretha

      Radera
  4. Den unge Werthers lidanden har jag med i min trio också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Det var den första titeln jag kom att tänka på — kanske är jag miljöskadad för Goethe har alltid funnits i mitt liv.
      Margaretha

      Radera
  5. Den unge Werthers lidanden kommer jag nog aldrig att glömma. Det var min första recension som var fullpoängare i skolan för mig. Dorian Grays porträtt har jag också läst någon gång för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Roligt minne — den sortens minne man kan leva länge på.
      Margaretha

      Radera
  6. Unge Werther gillar jag - verkligen mycket känsla och dramatik! Är också väldigt förtjust i Dorian Gray.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Ja, både Werther och Dorian är ju klassiker som är svåra att gå förbi.
      Margaretha

      Radera

  7. Fick lust att läsa om Dorian Gray — tack för påminnelsen!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      God idé — kan tänka mig att den passar för högläsning, finns mycket att diskutera i den.
      Margaretha

      Radera
  8. Dorian Gray fascinerade mig också! Werther har jag, till allmän förvåning, upplevt i operaform.

    SvaraRadera
  9. Klimakteriehäxan,
    Ja, verkligen en fascinerande bok — undrar hur Oscar kom på en sådan idé.
    Kan tänka mig att Werther, med sina starka känslor, gör dig bra som opera.
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. Bara klassiker — jag får också lust att läsa om dom.
    Helena

    SvaraRadera
  11. Werther och Dorian Gray har jag ju läst, men hur är det med Saroyan? Jag blev tvungen att kolla upp hans andra böcker och kan konstatera 1. att jag nog inte läst något av honom och 2. att han har fått en staty i Armeniens huvudstad Jerevan. Riktigt fin!

    SvaraRadera