tisdag 14 november 2023

Huvudsaken



 Det är svårt att inte fascineras av en fascinator — en huvudbonad som nämns i äldre böcker, men aldrig har en så framträdande roll att jag med gott samvete kan rekommendera en bok med en sådan i huvudrollen.



Vill du själv sticka en finns en beskrivning i "The self-instructor in silk knitting, crocheting and embroidery" av Belding Bros. & Co från 1884.


Fascinator

A lightweight scarf, usually knitted or crocheted out of lace, and used as a lady’s headgear.


Madame Guillaumin Reading in the Garden

Jean Baptiste Armand Guillaumin, 1895


Plommonstop, slurka, bahytt, huckle, keps, stormhatt, toppluva, bonnett, skolmössa, chapeau-claque, basker, hilka och så vidare i närapå det oändliga.

Sannerligen ett gigantiskt tema — det finns oräkneliga sorters huvudbonader, och skulle varje modell få ett eget inslag, skulle temat räcka bra länge.



”Plain Girl” är titeln på Virginia Sorensens bok, som i svensk översättning heter ”Flicka i vit kråka”. Boken handlar om amishflickan Esther som när hon blir tvungen att börja en ny skola, oroar sig för hur hon ska bli mottagen av kamraterna.


I dag skulle vi kanske säga solhätta istället för kråka. Fredrika Bremer beskriver den 1845, i sin bok ”Nya teckningar utur hvardagslifvet 7. I Dalarna” som ”en slags hufvudbonad midt emellan hatt och hufva , som liknar Dalkullornas ”flax”, och som allmänt nyttjas av unga flickor i Dalarna”.

Så värst mycket klokare blir man väl inte av den beskrivningen, om man inte vet hur en flax ser ut. Den enda beskrivningen jag hittar av en flax är att det är en ”vit, bred o. löst sittande fruntimmershuvudbonad av linne med nedhängande snibbar. 

I Selma Lagerlöfs ”Mårbacka” framgår det att Selma som barn bar en kråka:


”Johan hade blus och byxor av svart sammet, och Anna hade en hårdstärkt, blåprickig kattunsklänning och 

hatt och parasoll och krinolin, och Selma hade en likadan blåprickig, hårdstärkt kattunsklänning, men hon hade ingen hatt, utan en vit, hemsydd kråka på huvudet och varken parasoll eller krinolin.”



En helt annan sorts huvudbonad handlar det om i Arnold Bennetts novell ”The paper hat”, som ingår i novellsamlingen ”Elsie and the Child: A Tale of Riceyman Steps and Other Stories”




Och så en av barndomens favoriter: ”Anders nya mössa” av Anna Wahlenberg. Den finns i ”Min skattkammaren, del 2”, och jag har en känsla av att far var ganska trött på den, innan jag insåg att det var mycket trevligare att läsa själv, än att bli läst för.

Och nu har jag insett att berättelsen finns hos Litteraturbanken — men där som ett sagospel

 

17 kommentarer:

  1. Här var det hattar så det förslog och det förstår jag väl, du har ju böcker att söka huvudbonader i. Tack för trevlig läsning, nu fick jag dessutom förklaring på detta med kråka. Har undrat .
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Så bra att jag kunde berätta vad en kråka är — den här sortens kråka — det finns ju en hel del andra kråkor: mormors lilla kråka, snorkråka, kråkspark och att hoppa kråka (och crowbar) bland andra kråkor.
      Lev väl!
      Margaretha

      Radera
  2. Ljuvligt att sitta i trädgården med en bra bok, nu är det lite paus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Och då kan en kråka komma väl till pass.
      Margaretha

      Radera
  3. Det var många olika huvudbonader!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boklysten,
      Och ändå bara ett axplock av allt man kan sätta på huvudet.
      Margaretha

      Radera
  4. Rolig trio. Särskilt pappershatt och röd mössa uppskattas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Onekligen två vitt skilda huvudbeklädnader — lika olika som berättelserna.
      Margaretha

      Radera
  5. Jag tror jag har läst Plain Girl men är inte riktigt säker, det fanns många liknande böcker.

    Jag har läst mycket Bennett, men nu har jag hämtat den här novellsamlingen, för den har jag missat.

    Sagan om Anders är söt, nu har jag läst den
    Debbie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Tänker du på Joseph Yoders böcker om Rosanna? Naomi, min amishvän, ger dem godkänt. Så finns det några på nätet, vars titlar & författare jag inte minns just nu.

      Ja, då har du lite att lösa nu!
      Margaretha

      Radera
  6. Haha, var hittar du allt? Fast en fascinator är nog varm och skön, men stickning är inte min grej!
    Har inte läst någon av dina böcker, men ska titta närmare på dom.

    Tack för verserna dom blir perfekta!
    Hoppas ditt hus blir färdigt snart, låter skitjobbigt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kicki,
      Hoppas några av böckerna kunde förgylla din dag!
      Glad att du gillade mina förslag — orkar inte tänka på huset längre, men jag tro jag ser ett slut på eländet nu.
      Margaretha

      Radera
  7. En fascinator - så intressant! Det finns verkligen - och har funnits - en brokig skara med huvudbonader!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Ja, det tycks finnas hur mycket olika sorts huvudbonader som helst. Med tanke på att det fanns tider då det var oanständigt att inte räcka huvudet, så är det väl inte så underligt.
      Margaretha

      Radera
  8. Då är det (väl?) en kråka, eller flax som bärs i The Handmaid's Tale, ser det ut som. Oj vilken huvudbonadsrikedom du har fått ihop! Och den där fascinatorn fascinerar verkligen. Undrar hur den fick det namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag googlar på fascinator hittar jag allehanda komplicerade hårprydnader, inklusive ett par bilder från nåt brittiskt bröllop, med inspiration från askungen! https://www.karinenglund.com/artiklar-och-annat/bilder/de-elaka-systrarna-2/

      Radera
    2. Karin,
      Nog verkar det som både kråkan och flaxen var varianter på bahytten/bonnetten.
      Jag funderar rätt ofta på hur man fått till benämningen på olika ting.

      Ja, det verkar som fascinatorn börjat leva ett eget liv, och gett upphov till ett otal varianter med samma namn.
      Margaretha

      https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

      Radera