tisdag 31 oktober 2023

Bokmomopol

 


 Helena, jag är dig evigt tacksam för det här temat eftersom det fick mig att rota fram mitt gamla monopolspel, som jag inte ens visste att jag hade kvar. Men mer därom när jag presenterat mina böcker.


Jag börjar med en klassiker, Ivar Lo-JohanssonsKungsgatan” från 1935. En bok som skildrar hur under tidigt 1900-tal stora delar av landsortsbefolkningen flyttade till städerna. (En bok som får mig att tänka på Fogelströms ”Stad-serie”).



Boken vållade en viss uppståndelse när den kom ut, på grund av sin frispråkighet om prostitution och könssjukdomar.




Nästa bok, en klassiker även den, i ”Dagbok från Långholmen” (1956) berättar Barbro Alving om den månad hon satt på Långholmen för sin vägran att inställa sig till civilförsvarsföreningar.




Mina små plastiga spelpjäser inbegriper en fingerborg, vilket omgående får mig att associera till Elizabeth Enrights bok ”Thimble Summer”, för vilken hon erhöll ”Newbery Medal 1939. (Också den en klassiker).

En sommar med svår torka under depressionen, får vi följa den nioåriga Garnet som är yngsta barnet i en familj som driver ett jordbruk.

Trots alla problem blir det en sommar hon kommer att minnas med glädje

Den, liksom flera av hennes andra böcker finns översatta till svenska.




Det måste ha varit flera eoner sedan jag spelade monopol, och jag minns det mest som ett trist spel som det kunde ta flera timmar att ta sig igenom.



Däremot tyckte jag ”Trafikspelet” var roligt — kanske för att det var ännu längre sedan jag spelade det.

Den spelplanen dök upp i en garderobsröjning för några år sedan, och det slog mig att någon måste ha snott idéen till det spelet från Monopol. Men nu saknade jag spelpjäser, frågekort och pengar, hur jag än letade kunde jag inte hitta dem. 

Inte förrän nu när jag grävde fram Monopolspelet, och hittade de saknade prylarna i den lådan. 

Tack Helena!


 


13 kommentarer:

  1. kul tema, fyndigt att ta med Barbro Alvings bok, har den i bokhyllan och har besökt Långholmen, kafé och sånt nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Försöker klämma in Bang så ofta jag bara kan.
      Margaretha

      Radera
  2. Kungsgatan har jag också idag, fast jag har inte läst den. Vill dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Hade bestämt mig för en annan bok ”Skatten vid Karlavägen”, (1898), https://litteraturbanken.se/författare/TuresonT/titlar/SkattenVidKarlavägen/sida/6/faksimil
      av en okänd herre vid namn Torsten Turesson. Men efter ett par kapitel stod jag inte ut med något som såg ut att bli en slags ”Fembok” för vuxna, så jag bytte ut den mot ”Kungsgatan”.

      Radera
  3. Oh, Elizabeth Enright är en stor favorit här! Det är inte längesedan jag ”tvingade” ett par f.d. arbetskamrater att läsa henne. Den ena rynkade på näsan åt barnböcker, hon läser bara sånt jag inte begriper, men erkände efteråt att det var fantastiska!!! böcker.
    Jag tycker bäst om ”Gone-away lake” böckerna. Sis och jag brukade leka ”gone-away” ända tills vi var så gamla att vi skämdes för att leka!
    Är du insnöad?
    Debbie

    SvaraRadera
  4. Debbie,
    Glad att höra att du omvänt en snobb (om än bara momentant)! Håller med dig, ”Gone-away böckerna” är så charmiga! Duktig illustratör var hon också — inte så underligt med det påbråt.
    Jag har varit ute, men det var tunggått, 40 cm blöt snö, är förmodligen bra motion.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Kul att du har ett trafik-monopol, jag har ett väldigt svagt minne av att en granne hade ett när jag var liten.
    Lo-Johansson har jag inte läst sedan gymnasiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena,
      Även om trafikspelet inte tycks ha varit så vanligt, ser jag på nätet att det finns några bevarade spel.
      Jag har alltid trott att Thore med alla sina kontakter, fick spelet genom någon av dem.
      Det är aldrig för sent att plocka upp försummade författare!
      Margaretha

      Radera
  6. Så roligt att du hittade prylarna till spelet! Kungsgatan har jag aldrig läst - har faktiskt läst väldigt lite av Ivar Lo - men jag tänkte på den titeln direkt när jag började fundera till tisdagstrion. Får väl se till att läsa den nån dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanoboken,
      Som jag just sa till Lena är det aldrig för sent att ägna sig åt det man inte hunnit med tidigare — det gäller bara att fixa lästid, vilket inte hör till det enklaste här i livet!
      Margaretha

      Radera
  7. Kul boktema – och vilket fint Monopolspel! Det ser ut som det vi hade som barn och det får mig att sakna min bror. Han och jag hade vår egen Monopolkultur, som gick ut på att få spelet att pågå så länge som möjligt. När han låg riktigt risigt till fick jag vara lite hygglig och bevilja uppskov på hyran och annat sånt. Sedan förväntade jag mig förstås motsvarande behandling av honom. På sommarloven under tonåren kunde vi sitta och spela till gryningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äsch, nu blev jag ju anonym igen. Det är jag inte!

      Radera
  8. OanonymaKarin,
    Skulle tro att mitt monopolspel införskaffades på 50-talet. Det är väl bibehållet, kanske för att vi inte spelade så ofta.
    Mahjong däremot krävde många timmar om man skulle få till alla 16 ronder.
    Min kompis och jag gjorde ett resemahjong som kunde spelas på ett ritblock.
    Här har jag fotograferat det: https://bastmattan.blogspot.com/2010/02/dammiga-minnen.html?m=1
    Margaretha

    SvaraRadera