fredag 13 oktober 2023

En högst aktuell bok

 

“I saw there something missing from her great blue eyes. I looked; gasped”


Men en kortvarig aktualitet — boken jag talar om heter nämligen ”Friday, the Thirteenth”, och skrevs av en kontroversiell man vid namn Thomas William Lawson. Han ägnade sig åt aktiehandel — en högst tvivelaktig sådan.


Uppriktigt sagt tror jag inte att jag kommer att orka ta mig igenom boken — författaren verkar mer intressant än boken. 

Visst är det märkligt att skumma typer ofta är mer intressanta än laglydiga personer — hur mycket gott de senare än gjort.

Lawson hade uppenbarligen inte lyssnat till Gustav Flauberts goda råd:

“Be regular and orderly in your life, so that you may be violent and original in your work.”

Eller kanske struntade han bara högaktningsfullt i det.


 

2 kommentarer:

  1. Hm, om inte du orkar ta dig igenom boken så tror jag inte att jag klarar av det!
    Men gubben låter ju rätt spännande. Har inte tänkt på det förr, men nu när du säger det så håller jag med om att skumma och otrevliga personer ofta är rätt intressanta. Fast du hör förståss till de intressanta! Vad nu det kommer sig?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Kicki,
    Det där med tålamod är intressant— vi har olika slags tålamod.
    Min lärare i keramik förstod inte hur jag kunde ha tålamod med några tusen trådar, när jag inte hade tålamod med en lerklump.
    För oss vanliga slätstrukna och laglydigs människor kan kanske en svindlares djärva transaktioner förefalla spännande — i teorin, så länge vi inte drabbas av oegentligheterna.
    Margaretha

    SvaraRadera