lördag 14 december 2019

Lördag med Gutenberg

Man is a thinking being, whether he will or no. All he can do is to turn his thoughts the best way.  
                                                     Sir W. Temple

Att lära sig tänka vore väl en bra sysselsättning en regnig lördag, tänker jag och ger mig i kast med "Thinking and learning to think", av Nathan C. Schaeffer, men inser, innan jag kommit till slutet av det första förordet att man redan bör kunna tänka för att tillgodogöra sig den boken. 
Mount Shasta

 Jag letar vidare efter något med bilder. Att läsa om platser där man varit är alltid trevligt — man kan antingen humma instämmande, eller också muttra en del protester. 
John Muir har alltid intresserat mig så jag klickar på "The Mountains of California" av John Muir, att muttra kommer inte på tal — Muir visste vad han talade om och var en kunnig naturforskare, så här finns bara saker att lära sig — dessutom har jag inte varit på så värst många av de platserna han talar om i sin bok. Det visar sig att han inte strikt håller sig till Kalifornien, en av de första bilderna i hans bok är på Mount Hood, som uppväcker glada minnen hos mig. Därnäst kommer en bild på ett berg, som jag tack vare Anne-Marie, känner till, Mount Shasta. Nu är jag helt fast och blir kvar i Sierra Nevada trots att det finns fler böcker hos Gutenberg som jag tänkt ägna dagen åt.
Han ägnar ett helt kapitel åt douglasekorren — en art som finns i sydvästra Kanada och västra USA. Muir kallar den för ekorrarnas ekorre.

Track of Douglas Squirrel once down and 
up a pine-tree when showing off to a spectator


Nog har jag betraktat ekorrar, och hur de rör sig mellan grenarna och andra träd, men jag har aldrig kommit på tanken att notera hur de rör sig uppför en trädstam — det gjorde Muir.

George Allan Englands verser får vänta till en annan dag.
 

2 kommentarer:

  1. Åh, jag gillar John Muir väldigt mycket, jag skrev ett papper om honom i gymnasiet. Men jag har inte sett den här boken, även om jag bodde i Salem i ett par år, och även om jag läste de flesta av hans böcker. 
    Jag litar verkligen inte på Google översätter, men jag har glömt de flesta av mina svenska. Så jag är ledsen om detta är rent nonsens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Jag tycker du är beundransvärd! Av egen erfarenhet vet jag hur snabbt man förlorar ett språk som man inte använder. Men det kommer tillbaka så snart man har en möjlighet att träna det.
      Margaretha

      Radera