torsdag 26 december 2019

Grattis Samuel!

Samuel W. Francis
26 december 1835 - 25 mars 1886

Det är gårdagens författare Samuel W. Francis som jag talar om. Jag har ju bara läst en enda novell av honom, och kan väl knappast kalla mig för en Francis-expert, men jag är ändå böjd att påstå att han var mer intressant som uppfinnare än som författare. Fast egentligen var han läkare, som inte kunde låta bli att pyssla med en massa annat.
Varenda artikel jag hittar om honom, har som rubrik att han var mannen som uppfann "the spork". Personligen tycker jag inte att det är så märkvärdigt — det finns väl många som har kommit på den idén. Men att skapa en skrivmaskin som ser ut som ett litet piano, det är grejor det!


Eller en tandborste med gummiborst?

Vad som var speciellt med hans patenterade skor från 1871, vet jag inte, men visst ser den bekväm ut.

Eller vad sägs om en likkista som går att öppna inifrån. Skräcken har nog alltid varit stor att man skulle begrava en skendöd person, förmodligen var risken inte försumbar eftersom man på den tiden inte hade våra tekniska möjligheter att avgöra huruvida en person var död eller ej.

 En hopfällbar kälke kan ju vara bra att ha, liksom ett "monogram visitkort", som jag inte riktigt begriper mig på. 

Om sin symaskin skriver han:
  Sewing apparatus or machines with mechanism for lateral movement of the needle or the work or both for making ornamental pattern seams, for sewing buttonholes, for reinforcing openings, or for fastening articles, e.g. buttons, by sewing with mechanisms for needle-bar movement

Han skrev några böcker i vetenskapliga ämnen, som "Curious Facts, concerning Man and Nature", där förde han fram sin teori att Gud har skapt myggor för att människan ska hålla sig borta från områden där de kan smittas av malaria.
Så talar han om kroppsdelarnas likhet med sådant som kommer rån växtriket  som valnötter till exempel.

It is a remarkable fact that many, if not all parts of the human body, are copied in some form or other, in the wide field of nature. Fruits, Vegetables and Flowers seem to imitate man, as to some portion of his shape or claim at least one representative of his organization. Many articles of food, not at present recognizable to the popular mind, will be found, in time, to have been made in the image of other and inferior animals whose preculiarities and anatomy have not as yet been compared on this principle.

Så går han igenom nästan hela människokroppen  förhoppningsvis ska somliga likheter inte avskräcka oss från att även i fortsättningen äta vissa frukter.
​The long cucumber is a good substitute for the colon; amd small gourds, beans, squashes and tamarinds &c., are no mean likenesses of the duodenum, jejunum, coecum, rectum and even glands.

A tomato is the counterpart of anus seen particulary well in the horse after defecation, and the Rhodanthe Macula calls the same locality up to mind.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar