lördag 8 juni 2019

Lördag med Gutenberg

Ett av dagens fynd är "Die Säge, av Franz Feldhaus".

Ägyptischer Tischler, sägend. Links Holzklotz, 
darauf Deixel. Um 1450 vor Chr.

 Tänk att jag nästan missade denna intressanta bok  kanske för att den är på tyska eller möjligtvis därför att jag aldrig funderat över sågens historia. Detta trots att jag i går stannade till inför en målning på två män som sågade, därför att jag faktiskt tyckte att sågen rörde sig.
Var lugn, jag tänker inte ge mig in på teknikaliteter, eller ens försöka återge vad som står att läsa i boken. Jag vill bara peka på en bok med 66 intressanta ( och några otäcka) illustrationer, ifall någon skulle vara lika nördig som jag, och vill fördjupa sig i en del av historien som jag aldrig reflekterat över.

Zwei Säger. Römisches Alabaster-Relief.

Här nöjer sig inte Herkules med bara en klubba, för alla eventualiteter har han dessutom utrustat sig med en såg, förutom något som närmast liknar en pall.

Herkules, angeblich mit Säge. Antike Gemme

 Visst har jag läst om hur man tillverkar blyertspennor, men jag har missat de särskilda sågarna man använde.
Die Sägen des Bleistiftmachers. Kupferstich von 1711.

Die Säge eines verschwundenen Handwerks ist auf Seite 52 abgebildet. Sie ruht in einem Bügel zwischen Werktisch und Sitzbank des »Bleiweißschneiders.« Dieser Handwerker zerschnitt den Graphit — damals Bleiweiß genannt — zu feinen Stäbchen, die man in Holz faßte. Es ist also der Ahne unserer heutigen Bleistiftfabrikanten

Säge in der Hand einer mit ihren eigenen Werkzeugen
 eingekleideten Wagnersfrau. Kolorierter Kupferstich um 1730

Ums Jahr 1695 erschienen in Paris Abbildungen von Handwerkern, die im damaligen barocken Geschmack mit ihren eigenen Werkzeugen oder Fabrikaten bekleidet waren. Man fand an solchen Bildern Geschmack und es kamen bis etwa 1730 mehrere Serien solcher Kunstblätter »der mit ihren eigenen Arbeiten und Werckzeugen eingekleideten Künstlern, Handwerckern und Professionen« heraus. Hier ist auf Seite 56 die Frau des Wagners dargestellt, die in der rechten Hand eine große Säge hält. Die Schnecken des Haares, die Puffärmel und die Krinoline sind aus Wagenrädern gebildet und rings um den Reifrock herum hängen alle möglichen Werkzeuge.

För kvinnor som inte vill bära snickarbyxor med hundra fickor och fiffiga anordningar för verktygen (och som säger slabang, när hela härligheten rasar i golvet vid ett toabesök) finns här en feminin arbetskostym som rymmer alla redskap. Man får titta noga för att upptäcka dem alla.

4 kommentarer:

  1. det är mer spännande än jag först trodde, för jag har inte heller något förhållande till sågar.
    praktisk arbetskrinolin!!
    ha det så skönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Arbetskrinolin är kanske inte det första jag tänker skaffa - svårt att väva i en!
      Margaretha

      Radera
  2. Vilken midja, undrar om man kan såga när man är så hårt snörd!
    Alltid lika roligt att lära sig något helt nytt, särskilt när det är så oväntat! Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Ja, Gutenberg är fantastisk när det gäller att lära ut oväntade kunskaper!
      Frågan är om man kan göra någonting, om man är så hårt snörd - annat än graciöst dåna vid lämpliga tillfällen. Det finns nog plats för luktsalt där bland verktygen.
      Margaretha

      Radera