söndag 23 juni 2019

Välsignade sommar

Midsummer
  David Gauld 


Nu varm, välsignad sommar står
kring nejden, där jag bor.
Bland skepling beta mina får,
bland mjölkgräs mina kor,
och solsken rinner i min råg
som honung och som smör
och glänser  min blanka hatt,
mitt ädla spanska rör.
                    ur "Den rike ynglingen"
                             av Erik Axel Karlfeldt 

 I vissa trakter kallas kovall för skepling, och hos "den virtuella floran
läser jag:
"Vid Lycksele kyrka i Umeå lappmark erhålles det, såvidt jag vet, allra förträffligaste smöret, och aldrig har jag förr sett något så intensivt höggult som detta. Därför äro köpmännen i Umeå mera ifriga att erhålla sådant än något annat, emedan det kan säljas till högre pris, äfvensom en bättre vara erhålles, om annat blandas därmed. Då jag på sagda plats frågade efter orsaken, svarades, att det var Kowall (alfa, beta), hvilken växt här förekommer ganska ymnigt, som åstadkom detta. Detta fann jag ock bekräftadt däraf, att de kreaturens betesmarker, som jag såg, voro rikligare täckta af denna växt, än jag någonsin förut hade skådat."
Ur Flora Lapponica av Carl von Linné (1737), i svensk översättning av T. M. Fries (1905)

4 kommentarer:

  1. Kossor som idisslar (och betar) - finns inget mer rofyllt tycker jag.
    Min mamma bekräftade tesen om kovallens betydelse för korna - skogskovall var de mest åtråvärda örterna för kossor som gick på skogen sommartid. Skogskovallen åts upp först av allt ätbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Visst är det rofyllt med kossor - och vackara är de också, så skulptorala. Nästan, men bara nästan, så jag vill h en. Efter en månad utan att klippa gräsmattan skulle det vara behändigt att säppa ut en ko på bete här.
      Margretha

      Radera
  2. Ett förträffligt smör gjorde också min farmorsmor. Jag har hört återberättat skräckhistorier om slarvigt kärnat smör, men också om farmorsmors, som var i en klass för sig. När hon sålde sitt smör till handelsboden fick hon fem öre mer (per kilo!) än de andra eftersom hennes var så efterfrågat.

    Min pappa som brukade bo hos sin mormor på somrarna var ständigt på jakt efter ett liknande smör. Under några år cyklade han ett par mil då och då till ett ställe där de gjorde nästan lika gott smör. Och själv kärnar jag smör ibland på vanlig köpegrädde, även om det inte är riktigt samma sak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      ja, jag har förstått att det är en konst att kärna smör, tror inte jag gjort det sedan jag gick på barnkrubban när vi vispade, och vispade, och vi...
      den grädden vi hade fått i små koppar - men jag minns aldrig att jag nådde till smörstadiet.
      Margaretha

      Radera