söndag 3 mars 2019

Ett söndagsfynd

Fördelen med glasögon när det snöar är att man kan gråta utan att det märks. När jag gråter kommer det bara lite gråt, underfransarna blir fuktiga men det rinner inte över. Näsan rinner däremot  men det gör ingenting för när det snöar rinner nästan alla näsor jag känner.
                                          ur Emma Gloria och de Levande Varslarna 

Snow In The Countryside

Vad passar bättre en snöig dag som denna, än att leta upp passande snöläsning. Hos litteraturbanken hittar jag den perfekta boken, som får mig att glömma blötsnön och den totala avsaknaden av vår. "Emma Gloria och de Levande Varslarna" från 2006, av Henrika Andersson börjar en kall snöig söndag i mars.

 En bok som riktar sig till unga läsare — slukaråldern skulle jag säga men jag kan tänka mig att det är fler vuxna än jag, som skulle uppskatta boken. 
Emma Glorias bästa vän Cecilia är osynlig, och hemma i vardagsrummet finns de skrämmande Levande Varslarna — fantasy är kanske ordet som bäst beskriver boken.
Vem är då denna Henrika Andersson, som jag aldrig tidigare hört talas om? En tur på nätet säger mig att hon är en finlandsvensk författare och skådespelare — hos litteraturbanken finns tre av hennes böcker om Emma Gloria, men det är allt, nu skulle jag vilja få tag på någon av hennes noveller.
Hon är dotter till författaren, jazzpianisten, tillika läkaren Claes Andersson, vars poesi jag uppskattar mycket.

På vägen till skolan stannade jag vid ordmuren. Det låg is och knalliga snöskorpor över stenarna och jag hade inte mycket tid att söka fram nya ord. Jag var redan försenad som det var. Jag har redan länge samlat på egna ord. De var egentligen Cecilias och mina gemensamma, för det var ofta hon som skickade dem till mig. Våra egna ord finns inte i böcker och det är bara jag och Cecilia som vet vad de betyder. Området kring stenmuren, marken och bilarna på sträckan fram till nästa gata var det bästa ordhittarområdet.

4 kommentarer:

  1. Det ser ruggit ut, är hen barbent? Hoppas du har mer på dig!
    Låter som en bok för Ute, fast hon är inte så bra på svenska, tror du hon klarar den?
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ni kan väl läsa boken (böckerna) tillsammans - det är en mycket god svenska, men inte den allra lättaste varianten.

      O ja, jag har rejält på fötterna - och resten av kroppen! Du kan sova lugnt!
      Margaretha

      Radera
  2. Roligt att du piggnat till! Hoppas du kan hålla dig vaken fast våren ser ut att dröja. I alla fall hos oss här i norr.
    Jag har inte hunnit titta på boken, men skickade tipset vidare till min dotter. Alltid kul här där du skriver om böcker och författare som jag aldrig hört talas om förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siv,
      Har ännu inte stängt idet för säsongen.
      Berätta vad barnbarnen tycker - boken är speciell, passar nog inte alla ungar.
      Margaretha

      Radera