onsdag 9 maj 2018

Mer aktualiteter

​Nu är ju mode inte inte min starka sida, men på sistone har jag har funderat ​på olika benämningar på klädesplagg — och i synnerhet på en, för ögonblicket, omtalad sorts blus.
Inte förrän denna debatt kom igång, och jag råkade få syn på bilder av demonstrerande kvinnor, så insåg jag att dagens knytblus inte är vad jag menar med knytblus. Jag är tämligen säker på att man en gång i tiden — låt säga 60-talet — i mina kretsar, avsåg en blus som knöts i midjan. Den var alltså skuren med framstyckena längre än bakstycket, och avsmalnande, så att de gick att knyta. Jag undrar om inte dess föregångare var blusar med dragsko i nederkanten — som även de kallades knytblusar.
Söker man på knytblus i dag, så blir det bara napp på den just nu så populära sorten med kravatt. Något annat svenskt ord har jag inte, men när jag söker på "tie waist blouse" hittar jag några bilder på den sortens blus jag menar.


Finns det ett svensk ord för den här sortens blusar?

blus subst. ~en ~ar 
ORDLED: blus-en
1 (typ av) löst sittande kvinnoplagg, som täcker bålens övre del till midjan i tunt tyg, vanl. med knäppning, ofta spec. dekorerad {→koftaskjorta}: bluslivsidenblusskjortblusspetsblus~ och kjolen kofta över ~enen kortärmad ~ med rund ringningbroderad ~
HIST.: sedan 1822; av fra. blouse med samma bet.; av ovisst urspr.

2 kommentarer:

  1. När du säger det så minns jag de blusarna, och att vi kallade de för knytblusar. En med dragsko nedtill hade jag på mellanstadiet mins inte vad den kallades.
    Den på bilden är snygg.
    Tänker på dig!!!!

    SvaraRadera
  2. Pia,
    Kul att du bekräftar vad jag tror mig minnas! Jag gillar också blusen på bilden.
    Tack för alla goda tankar!
    Margaretha

    SvaraRadera