lördag 12 augusti 2017

I dag för 166 år sedan

så fick Isaac Singer patent på sin symaskin.
Han var inte först med att konstruera en symaskin — men han var först med en maskin som var lätt att använda, och att tillverka. Hans symaskin sydde 900 stygn i minuten, medan en skicklig sömmerska på samma tid kunde sy 40 stygn (allt enligt Wikipedia).

 Skulle jag lyda dessa råd skulle jag aldrig få något sytt! Eller skulle jag kanske få ännu mera sytt om jag skaffade puder och läppstift?
 Tung som bly är den, min ärvda elektrifierade symaskin som har en svensk manual, utan dessa goda(?) råd. Tyvärr framgår det inte någonstans när den är tryckt.
visst är den vacker



Manualen är föredömligt tydlig i sina anvisningar, zick-zack fanns inte på dåtidens maskiner — däremot finns en hel del andra finesser, som jag aldrig provat. I en grön pappask finns alla tillbehör, märkligt nog tycks alla finnas kvar.


Isaac Merritt Singer 
27 oktober 1811 – 23 juli 1875
Nog ser han ut som en lebeman, den gode herr Singer
Han hade ett antal hustrur och älskarinnor, med vilka han fick minst 24 barn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar