torsdag 7 juli 2016

Ett glatt återseende


Jag hade ett ärende till ett av uthusen i dag — den sortens bod, som blivit en avstjälpningsplats för allsköns bråte — där stod jag i dörröppningen, och undrade hur jag skulle komma in, när jag fick syn på något rött. Efter en veritabel hinderlöpning nådde jag mitt mål och kunde konstatera att det var vad jag trodde — min gamla "pogopinne" (som jag skrev om för några år sedan).
På en hemsida finns en berättelse om hur pogopinnen kom till, vilken förmodligen inte är sann, även om den är söt. Men där lär jag mig att en man vid namn Hansburg fick patetent på sin "Pogo Stick" 1919, och den gjorde omedelbart succé, och var otroligt populär under 20-talet. Både Ziegfeld Follies och The New York Hippodrome chorus girls, använde pogopinnar i sina shower. Tävlingar anordnades och det fanns de som gifte sig på sina pinnar (livet på en pinne?), men det sägs inget om huruvida även prästen hoppade runt under vigselakten.



Visst ser det kul ut? Men jag vill ändå, å det bestämdaste avråda gamla tanter från att försöka! Ska du nödvändigtvis prova på det, så använd hjälm!

2 kommentarer:

  1. Nej tack, jag avstår från att testa, inte ens med hjälm!! Att det ser så enkelt ut gör det nog extra farligt.
    Gjorde du dig mycket illa?
    kram från fega
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette, du är klok du, och inte feg!
      Du har nog rätt i att det ser så enkelt ut, att man förleds att tro att det bara är att skutta på.
      Min ryggsäck dämpade smällen.
      Margaretha

      Radera