tisdag 11 februari 2014

Grattis Elsa!

Elsa Beskow
11 februari 1874 - 30 juni 1953

Lite förvånad är jag allt, över att det inte finns mer att läsa om Elsa på nätet. Jo, visst finns det en del, men mycket mindre än jag förväntat mig. Den som vill läsa mer om henne får nog gå till biblioteket. Stina Hammar har skrivit två böcker om Elsa, "Solägget, fantasi och verklighet i Elsa Beskows konst" och "Elsa Beskow i Djursholm. Skrifter utgivna av samfundet Djursholms forntid och framtid 2006. Utopin i verkligheten, trädgårdsstaden som miljö innan den blev högstatus". Ingen av dem finns hos Bokus. Där finns inte heller  Margareta Sjögrens bok "Elsa Beskow och hennes värld", från 1983.
De två jag läst (den försnämnda och sista) är båda läsvärda.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Grattis Olgakatt,
      håller du reda på din totala poängställning?
      undrar
      Margaretha

      Radera
  2. Tack för tipset om böckerna! Jag är väldigt intresserad av henne.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Det är märkligt hur fort det går för en bok att bli gammal nu för tiden - men biblioteket kan säkert skak fram alla tre böckerna. Det är länge sedan jag läste dem, men jag minns dem som intressanta.
      Av en kvinna som kände Elsa har jag hört att hon var en vänlig dam.
      Margaretha

      Radera
  3. Jag har redan köpt hennes värld på Bokbörsen :-)
    Ingrid

    SvaraRadera