tisdag 21 januari 2014

Nej tack!

 Inga ”se-fram-emot-försändelser” för mig! Jag läser en TT notis:
Amazon vill skicka osålda varor
Amazon tycker att man känner sina kunder så väl att man vill börja skicka ut varor – som kunderna vill ha, men inte köpt ännu.
E-handelsjätten uppges ha tagit patent på idén, kallad ”anicipatory shipping”.
Nej, som sagt, det är jag inte intresserad av.


Förresten är inte Amazon först med idén – mitt bibliotek har länge använt sig av metoden. De ringer, eller mejlar, och säger saker i stil med: ”vi ska sortera ut en del konstböcker, är du intresserad?” eller ”vi har en så konstig bok här, men vi vet inte vem som beställt den, är det du?”

6 kommentarer:

  1. Nämen, vilket bibliotek, vilka bibliotekarier! Jag skulle vara nöjd om jag hade det så, så länge det inte händer varje vecka :-)
    För övrigt verkar "nicipatory shipping" gjord för att lura kunden att köpa, köpa och det är obehagligt.
    Hälsningar till den"konstiga" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Nej då, det sker inte varje vecka - och det blir ändå trångt i hyllorna. Jag har frågat om de inte har några hyllor över också - men var jag skulle ställa dem är mer än jag kan säga.
      Margaretha

      Radera
  2. Men! Aggressiv marknadsföring på en helt ny nivå. Nej tack säger jag också.

    Fast för bibliotek känns det ju som en lite rimligare idé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det ställer sig onekligen annorlunda, när man inte måste betala för artikeln - och man dessutom blir tillfrågad först.
      Margaretha

      Radera
  3. Det låter ju heltokigt att behöva ta emot varor som man inte vill ha. Vad gör man om man får en vara som man inte beställt och inte vill ha? Blir man tvungen att betala? Nej tack säger jag.
    Och jag hade precis en konstig upplevelse betr. Amazon. Jag försökte beställa ett så kallat "book light". I min varukorg fanns flera andra varor och med dessa var det inga problem men med book light-varan fick jag ett meddelande som sade att det inte kunde skickas till min adress!?! Jag ringde deras kundtjänst och de kunde inte ge någon rimlig förklaring alls. Det hela slutade med att jag fick beställa varan från ett annat företag och där var det inga problem med min adress. Mycket märkligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Nej, just det, vad gör man när man står där med en försändelse man inte vill ha - betalar för att returnera paketet.

      Jag råkade ut för något liknade som du berättar om. Det gällde böcker, men inte från Amazon, när jag kom till bekräftelseklicket, så fanns inte det jag beställt. Men en halvtimme senare gick det.
      Margaretha

      Radera