onsdag 15 januari 2014

Vidgade vyer



Innan jag tog steget in i bloggvärlden visste jag varken var Geta eller Siskiyou låg. Nu vet jag, och reagerar när jag läser eller hör talas om Åland eller norra Kalifornien. 
Jag skulle väl aldrig ha tittat närmare på Owen Wisters bok "Red Men and White", om jag inte sett att en av berättelserna i den heter "The Serenade at Siskiyou".
 Däremot skulle jag säkert ha tittat på  "Shadows of Shasta", även om Shasta inte hade sagt mig något, eftersom jag gillar Joaquin Miller*, som är dess författare — den tredje boken med en berättelse från Siskiyou, minns jag inte ens vad den heter. Kanske lika bra det, för det var ingen höjdare — men det retar mig.
*Vem skulle inte använda pseudonym om man hette Cincinnatus Hiner i förnamn? När han ändå var i farten och ändrade sin identitet, gjorde han sig fyra år yngre och flyttade sin födelsedag från september till november.

6 kommentarer:

  1. Det där med att flytta sin födelsedag verkar en aning lockande. Fast å andra sidan så är det bra som det är och man får vara glad över att man överhuvudtaget får fylla år
    Ja, nog har även jag fått vidgade vyer sedan jag började blogga. Nu vet jag till och med var Klarälven flyter fram, på ett helt annat sätt än om jag bara hade tittat på kartan

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Visst kan man flytta sin födelsedag - men tiden skiter nog i det. Och jämfört med alternativet, så är det väl trevligt att fortsätta att fira sina födelsedagar - och få fortsätta att lära sig saker.
      Margaretha

      Radera
  2. Inte heller jag hade haft en aning om Geta kommun om det inte varit för bloggandet!

    Men vem 17 vill flytta födelsedagen från september (=massor med bär och frukt och svamp och annat gott från markerna) till november (=allmän höstdepression)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det beror nog på var man bor, när man vill fira (om man firar), som guldgrävare och kopojke är det kanske bättre att fylla år i november.
      Ann på Grönkulla firade ju sin födelsedag i maj (eelr var det juni?), istället för i mars - det är mer i min stil. Men jag tänker inte flytta min, fast i småklasserna tyckte jag det var synd att fylla år på sommarlovet, när ingen ritade blommor på svarta tavlan åt mig, och jag inte kunde bjuda klassen på godis.
      Margaretha

      Radera
  3. Men så trevligt med referens till mina trakter. :)
    Skolan jag jobbar på har en hel lista med litteratur som handlar om Shasta. http://siskiyous.edu/library/shasta/
    Och visst är bloggvärlden fantastisk och det man kan lära sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Tack för litteraturlistan, ska kika närmare på den vid tillfälle!
      Margaretha

      Radera