torsdag 3 januari 2013

Ett inlägg


om inläggning och pickelhuvor, som ju inte har det minsta med varandra att göra. Men det slog mig att om du råkar ha en pickelhuva i dina gömmor så skulle du kunna använda den till dina inläggningar — om du inte redan använder den till husets ampelväxter, eller föredra'r att pickla iförd pickelhuva (skicka i så fall en bild).

Har du nu blivit sugen på picklade gurkor, så följer här ett enkelt och vanligt recept från "More-with-Less-Cookbook" — mennonitekokboken, som jag skrivit om tidigare.

Bread and Butter Pickles
ger 5,6 liter

Skär i tunna skivor
30 medelstora gurkor 
(3,8 l skivade)
8 medelstora lökar
Strimla fint
2 stora paprikor 
(gröna eller röda)
Lägg grönsakerna i ett stort kärl.
Lös upp drygt 1 dl salt i isvatten 
och häll över grönsakerna.
Låt stå i 3 timmar, och häll av
Blanda i ett stor gryta
1 l socker
1 l vinäger
2 msk senapskorn
1 tsk gurkmeja
1 tsk hel nejlika
Koka upp. Tillsätt de avrunna grönsakerna 
och värm upp till kokpunkten. Låt det inte koka.
Häll upp på steriliserade burkar och förslut.

Kan med fördel medtagas på picknicken, då man icke bör vara på pickalurven.

2 kommentarer:

  1. :)Kan det vara anglosaxiska influenser som får oss att pickla numera?

    Men inlagd gurka som är så himla gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, men det övergår mitt förstånd varför! Är det folk som varit utomlands, och vill snobba med sina språkkunskaper? Till mig, signalerar det bristande språkkunskaper.
      Just det här receptet har jag inte provat - men det låter bra, så det skulle jag kanske göra - om jag iråkar ett parti gurkor.
      Margaretha

      Radera