torsdag 23 juni 2011

Sluten vård?

när det är slut på vården.

Fagin in the condemned cell, illustration till
'The Adventures of Oliver Twist' av
Charles Dickens av George Cruikshank

I min barndom hörde jag talas om hemlösa gubbar som frampå höstkanten brukade begå ett mindre brott, för att bli insydda över vintern. Nu läser jag om James Varone i North Carolina som rånar en bank för att komma i åtnjutande av den sjukvård han så väl behöver men inte har råd med!
Nog finns det mycket att säga om svensk sjukvård, och ibland avsaknaden därav, men det här är ändå en variant som jag inte hört talas om tidigare. Låt oss hoppas att metoden ska förbli överflödig i framtiden!

4 kommentarer:

  1. Det är svårt det där med sjukvård och kostnader! Undrar hur man skall lösa den frågan? Jag känner flera personer som känner sig "åderlåtna" rent ekonomiskt p.g.a att de är sjuka. De måste ha medicin och vård
    oberoende hur tunn eller tjock plånboken är.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Det är ett enormt problem - ett underskattat problem - som jag inte har en aning om hur man ska komma tillrätta med.
    Men att råna banken är nog inte rätt väg.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Det är otroligt tragiskt att så många människor i USA har det mycket kärvt ekonomiskt. Jag tror att man i Sverige ofta inte inser hur många riktigt fattiga människor det finns i USA. Men om Obamacare drivs igenom kommer det amerikanska folket efter ett tag att inse att det troligen är ett av de allra största misstagen som drivits igen. Tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Anne-Marie,
    Nej, många tror nog på den glättade bilden av U.S.A. som så ofta målas upp. Inte minst bidrog många utvandrare till bilden, när de inte ville erkänna att de inte skurit guld med täljkniv över där.
    Tyvärr breder fattigdomen ut sig mer och mer här också - vårt samhälle börjar likna det amerikanska med stora skillnader mellan rik och fattig.
    M

    SvaraRadera