måndag 27 december 2010

Hoppsan



Min gamla "slå-sönder" trotjänare har fått ålders-krämpor. Alltså tog jag fram en annan, nästan inte använd, apparat, för att finfördela kexen jag skulle ha till pajskal i en helt onödig, ohälsosam, kaloririk men förhoppningsvis läcker efterrätt.
Inte nog med att den var dålig på att slå sönder, be-hållaren satt hårt på sin sockel när jag skulle ta' loss den. Men med ett ordentligt vrid-ryck, fick jag loss den...

Ja, ni ser — jag fick loss fel del, bara den bottenlösa behållaren.



Jo då, den blev rätt god.

12 kommentarer:

  1. Elektronikaffärerna bombarderar ju oss med reapriser just nu så......men jag misstänker att du är som jag och betalar hellre en tia extra bara jag slipper slåss med hysteriska prisjagare.
    Tala vänligt med den gamle så kanske den fungerar en stund till.
    God fortsättning
    mvh R

    SvaraRadera
  2. Renée,
    Nej, någon ny apparat kommr inte in här - inte i första taget. Vi får väl sätta oss ned, den gamle och jag, och diskutera saken - men nå'n efterträdare är inte aktuell.
    god fortsättning
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Du har säkert en bra mortel!
    För kexsöndringen menar jag.
    Ibland tar det längre tid att använda elapparater än att göra det själv för hand..

    Karin
    som önskar lycka till med det elektriska livet

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Visst är det så. Om man räknar in den tid det ta'r att plocka fram och se'n diska och sätta tillbaka på sin rätta plats, så är det ofta inte värt besväret.
    En del saker går ju faktiskt att mosa, eller bryta sönder med händerna.
    Margaretha
    som just nu kom ihåg att hon har tvätt som måste plockas ur tvättmaskinen - en av de få maskiner som är oumbärliga

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om tvättmaskinen. Alla andra hushållmaskiner skulle jag kunna vara utan utom den.

    Jag blir hungrig när jag ser den läckra pajen. Men, ståndaktig som jag är ska jag inte laga någon sådan på länge...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  6. Jag tittade länge på bilden och begrep ingenting. Mysko mortel, tänkte jag, som inte kommit på att man kunde använda nån elektrisk pryl att knäcka kex med.

    SvaraRadera
  7. Ibland förundras jag över alla apparater som finns nuförtiden. Många är säkert bra och underlättar medan andra verkar helt onödiga. Jag känner mig väldigt gammaldags ibland eftersom jag har väldigt få elektriska hushållsapparater.

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    Hur trist det än är att dammsuga, så saknade jag nog dammsugaren i skarven mellan den avdöda och dess efterträdare - så jag lägger till dammsugare till de som är bra att ha.

    Jo då, pajen blev OK - men inte extraordinär.

    Olgakatt,
    Nä, nå'n måtta får det väl vara på elektrifieringen. Så man inte gör som tonårstjejen jag såg stoppa in en t-tröja och ett par sockor, och se'n satte igång tvättmaskinen.

    Anne-Marie,
    Och det finns säkert apparater som varken du eller jag har en aning om att de finns. Särskilt över där, hos dig, där häpnar man ibland.
    Men visst finns det en del del som verkligen underlättar livet, medan andra bara står ivägen.

    Margaretha

    SvaraRadera
  9. OMG! it looks yummy!

    SvaraRadera
  10. men så förargligt! Jag har nästan inga elektriska köksapparater alls men de få (3 st) jag har håller jag kärt och när stavmixern började brinna tidigare i höst blev jag lite ledsen. Nu lever endast elvispen och en gammal matberedare som jag nästan aldrig ids ta fram då det, precis som du skriver i en kommentar ovan, tar tid att plocka fram osv. Mycket går att göra för hand, med en gaffel eller hacka med kniv för egen maskin.

    Det är väl just därför stavmixern är så fantastiskt bra. Inga delar, lätt att hålla i handen och sen bara att skölja av. Och eftersom jag inte har varken kaffekokare, mikro, bakmaskin mm så lutar det åt en ny stavmixer i alla fall.

    Kakan ser ut att vara god trots allt!
    Och har man ingen mortel kan man ta och lägga kexen i en påse, mellan en handduk, och sen hamra på med något hårt.

    SvaraRadera
  11. Debbie,
    Good, but not outstanding.

    Åsa,
    En stavmixer är jättebra - jag använder en Bamix som säkert ät 50 år vid det här laget. Den funkar hur bra som helst, men en tillsats gick åt skogen och jag skrev till Bamix och frågade om det fanns att köpa. Har fortfarande inte fått svar efter flera år!
    Inte behöver man elektrisk apparat till kex, däremot är det bra till hasselnötter, som nog är bland den svåraste nöten att hacka.

    De flesta apparater är för övrigt svåra att diska, med alla konstiga små vrår och räfflade kanter som är jättejobbiga att komma åt.
    Margaretha

    SvaraRadera
  12. Den kakan ser jättemumsig ut!
    Jag fick en ny matberedae i julklapp av barnen, men jag har inte vågat testa den än. Det finns så många mysko delar och jag har inte orkat läsa bruksanvisningen än.
    kram

    SvaraRadera