söndag 25 juni 2023

Skärsommar

 

The Terrace at Vétheuil 

Claude Monet


Det är inte länge sedan jag träffade på ordet skärsommar, och lärde mig att det är just nu.


SKÄRSOMMAR sa man förr om den ljusaste delen av sommaren med den skiraste grönskan, och menade då juni månad. ”Den sagovärld, som .. sjunger i fågelkvittret bland skärsommarns syrener” står det i den illustrerade månadstidskriften ”Ord och bild” från 1892. SKÄR betyder här klar, skinande, ren, oskyldig, och är nära besläktat med ordet SKIR. Det används i samma betydelse i ordet SKÄRTORSDAG och i uttrycket ren och skär lögn.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Nytt och för mig och jag hann knappt lära mig det förrän skärsommaren är över. För det går ju fort i år i denna hetta och torka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är skärsommaren över — igen
      Margaretha

      Radera