måndag 31 maj 2021

Starkodder

 


Ibland ta’r det flera decennier innan jag kommer mig för att slå upp något. Pregoogle krävdes det ju att jag reste mig upp för att gå till bokhyllan, jag jag så småningom läst färdigt vad jag höll på med, kom jag inte alltid ihåg vad jag behövde slå upp.

Vad jag undrade över på somrarna fick vänta till hösten, för i stugan fanns inga uppslagsverk - om jag inte räknar föräldrarna - och jag föredrog att ta reda på saker själv, om min okunskap inte påverkade förståelsen av boken.

Mors gamla exemplar av ”Fickornas julbok” hade sin permanenta plats i stugan, förmodligen är det därför som jag först på senare år tagit reda på vem Starkodder var.

Den sedelärande berättelsen

”Starkodder” från 1927, handlar om den genomgoda, tillbakadragna och fattiga Oda som alltid är redo att sträcka ut en hjälpande hand till sina rika och tanklösa klasskamrater.

En berättelse som skrevs av Elisabeth Kuylenstierna-Wenster. https://sok.riksarkivet.se/sbl/Mobil/Artikel/11889


                Illustration av Maj Lindman

Den ursprungliga Starkodder har inte ett dugg med berättelsen att göra, men jag är ändå glad att jag äntligen kommit mig för med att täppa till ett hål i min allmänbildning.


Starkodder (Starkad, Starkader, eller Starkotter) var en fornnordisk sagohjälte som sägs vara född av en jätte - Odens 

Skyddsling, men inte omtyckt av Tor.

Läs om honom Wikipedia https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Starkad

Christen Pram har skrivit ett stort epos om Starkodder, men jag hittar det inte på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar