måndag 10 maj 2021

En smaksak värd att slåss för

Woman Chocolate Vendor
Paul Gavarni 


Ste-Foix inkommer en middag på Café Procope för att der dricka sitt chokolad och vänta sina vänner.

Just i begrepp att föra till sina läppar sin älsklingsdryck, ställer han hastigt koppen ifrån sig och slungar en harmsen blick på en person, som sitter vid bordet närmast hans. 

Denne person, hvilken är honom obekant, har fram för sig tre koppar, af hvilka de tvänne mindre innehålla, den ena thévatten och den andra chokolad. Den tredje, något större, är deremot tom.

Den obekante tömmer de bägge smärre kopparne i den större och fattar derefter ett alnslångt, men mycket smalt bröd, kändt i Paris under namnet ”la flute”, samt börjar doppa och äta med bästa appetit. 

Thé och chokolad sammanblandade!

Ste - Foix kan icke styra sig längre. 

Med en röst darrande af vrede ropar han till den obekante: »Monsieur! det var en sakramenskadt dålig diné.» 

Den obekante, lika nitälskande för sammanblandningen som Ste - Foix för enheten, reser sig upp från sin plats, närmar sig Ste-Foix och  begär upprättelse. 

Ste-Foix och den obekante åtföljas till Boulogne - skogen, der de slåss på värja. 

Ste-Foix blir blesserad och hans motståndare uttrycker sin ledsnad öfver denna olycka. 

»Det gör ingenting,» ropar   Ste-Foix,» bara ni erkänner att det var en sakramenskadt dålig diné.» 

          Ur ”Sonen af söder och nord” 

             av August Blanche

 

Choklad tycks vara ett av dessa ord där man kan välja om man ska säga mitt eller min choklad, fast jag har aldrig hört någon säga mitt choklad, jag har en känsla av att det försvann vid förra sekelskiftet.

Att blanda sitt te med choklad tycker jag däremot inte låter så märkligt, det finns ju te som är smaksatt med choklad. Nu är jag ingen större vän av ”parfymerade” teer - men om det oskicket har jag skrivit flera gånger, men nog finns det värre smaksättningar.


Den som brukar Thé, Caffé och Chocolade hemma i sit Hus, betalar (i kontribution) Twå Daler Silfwermynt utan åtskillnad. 

Står att läsa en skrift från 1716.


Jag ger upp, hädanefter kommer jag bara att bifoga länkarna - att länka är näst intill omöjligt.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Paul_Gavarni


https://litteraturbanken.se/författare/BlancheA/titlar/Sonen2/sida/5/faksimil


https://bastmattan.blogspot.com/2009/06/pa-tal-om-att-dyka-och-simma.html?m=1


BBK. Mkjb

1 kommentar:

  1. Att blanda te med choklad känns lite outlandish. Men kaffe och choklad däremot! Det är gott!

    SvaraRadera