fredag 4 januari 2019

Grattis Isaac!

Eftersom jag är uppvuxen i en familj där vi ofta tittade på våra diabilder, så är Newtons ringar vad jag först och främst associerar med Isaac Newtons namn. Förmodligen något som bara den som växte upp på den tiden man monterade sina diabilder mellan glas, kommer att tänka på.

Matematiskt kan formeln för Newtons ringar beskrivas:
för , där 
r är radien hos en ljus ring,
R är linsens krökningsradie,
m är ordningsnumret (0, 1, 2, 3...) för vilken ring som avses och
 är våglängden för ljuset som passerar genom glaset.
Dessa ringar har fått sitt namn efter Isaac Newton, som var först med att analysera detta fenomen.

 Äpplet faller med sorgsna dunsar
och bladen singlar från trän.
Isaac Newton
25 December 1642 – 20 March 1727
Det här var just i skarven när man gick över från den 
julianska till den gregorianska kalendern, 
de här datumen är enligt den senare.

Nu kommer jag väl att ha den melodin i huvudet resten av da'n  för det är den andra tanken som alltid kommer för mig när jag hör talas om Sir Isaac.
Annars inser jag nu, när jag läser om honom, att jag inte visste ett smack om honom. Om han även för dig, bara är ett namn, så ta' dig tid att läsa om honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar