lördag 15 december 2018

Lördag med Gutenberg

Portrait of a Woman and a Dog  
Albert Milton Drinkwater

Sanningen att säga, har jag aldrig ägnat taggtråd så värst många tankar, att det finns så många olika sorters taggtråd, hade jag ingen aning om. 

The Kelly Barb Wire

Horse-nail Barb


Crandall Barb Wire

Sterling Barb Wire

Quadrated Barb Wire

Iowa Four-pointed Barb Wire

Lyman Barb Wire

Glidden Patent Steel Two-point

Glidden Patent Steel “Thick Set

Glidden Patent Four-point

A Stake And Rider Fenc


Urvalet av staket är lika omfattande, tur att jag inte har behov av ett staket; jag skulle få svårt att välja bland alla modeller!
Rustic Picket Fence

Med tanke på vårt klimat, så borde jag väl någon gång funderat på hur en grind för ett snöigt landskap, borde se ut  men nej, jag har överhuvudtaget inte funderat på staket- och grindkonstruktioner. 
212 - A Gate Not Clogged With Snow
Figure 212 shows another very convenient form of gate for use in a country where the snow is deep. It is fitted in a strong frame, and is balanced by weights, so that it can be easily raised. The engraving sufficiently explains how this very useful gate is made and hung in the frame.
218.—Gate For Snowy Weather
The gate shown in figure 218 is suitable for all weather, but especially useful when there is a deep snow; for it is easily lifted up above the snow, and kept in place by putting a pin through holes in the hinge-bar, which is firmly fastened to the gate post. The hinge-bar should be of good, tough wood, and made round and smooth, so that the gate can swing and slide easily. Boards can be used in place of pickets if preferable. The latch-post to the right, has a long slot for the latch to work in, instead of a hasp, so that it can be fastened when the gate is at any height.

Skjutgrindar, självstängande grindar, grindar som släpper fram vatten och grindar som öppnar sig uppåt och häckar, alla kan man läsa om i "Fences, Gates and Bridges, A Practical Manual" från 1892. 
Fig. 139.—A Missouri Flood-fence

Gate Shut

Gate Open

Dessutom kan jag lära mig allt om hur jag bygger staket och murar, låsanordningar och gångjärn, och stättor. Jag gillar stättor, men att det finns många olika modeller var nytt för mig.
A Convenient Stile

Fence Stile
Ett kapitel som handlar om broar och bryggor, finns det också.
En verkligt intressant bok  även för den som, liksom jag, inte har några som helst staketplaner!

4 kommentarer:

  1. Tur att dessa hemska trådar inte får sättas upp längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Ja, de är förfärliga - jag trampade en gång på en taggtråd som låg dold i mossan. Inte roligt.
      Men jag undrar om de inte finns kvar på ett och annat avlägset ställe.
      Margaretha

      Radera
  2. Tänk att taggtråd innebär så där mycket. Hade ingen aning - tack för din efterforskning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Allting har ju en historia - för det mesta tänker man inte på det - som kan vara oerhört fascinerande om man råkar titta närmare på den.
      Margaretha

      Radera