måndag 5 november 2018

Gamla kvinnor

So much has been said and sung of beautiful young girls, why don't somebody wake up to the beauty of old women?
                                                       Harriet Beecher Stowe
 Head of an Old Woman  

Jag tror att det finns lika många gamla kvinnor på nätet som i levande livet. Men jag tycker nog ändå att Harriet hade rätt  många konstnärer förefaller ha upptäckt den gamla kvinnas skönhet, men i övrig står gamla kvinnor inte så högt i kurs. Ofta är det nog så, att om en gammal kvinna uppmärksammas, så är det för att hon beter sig ungdomligt, klarar av fysiska utmaningar eller för att hon ser ung ut — väl bibehållen, säger man, vilket låter som man talade om vilken pryl som helst

An Old Woman Spinning  

Old Woman Knitting  
Old Woman Ironing  

 An Old Woman Reading  
Harry Clifford Pilsbury 

 Portrait of an Old Woman  
Harry Kingsley 

Head of an Old Woman  

Head of an Old Woman  

Head of an Old Woman  



2 kommentarer:

  1. Jag gillar Patricia Preeces målning, men jag tror inte att jag skulle ha gillat henne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, henne skulle man nog akta sig för!
      Margaretha

      Radera