torsdag 1 november 2018

Melanderhjelm, en ny bekantskap

November

Det var så mörkt kring fält och dal,
Och öde blomstergård, Och jorden låg så svart och kal
och känslolös och hård.

Då föll, en frisk Novembernatt,
Den första hvita snö,
Och det blef ljust och godt och gladt,
Kring fält och dal och sjö.
                                                     Z. Topelius

Jag får erkänna att jag gladdes när "den första hvita snö" bara överlevde några timmar.
Lika glad är jag över att gammelfasters födelsedagsalbum har överlevt sina 135 år — visserligen sönderläst, men det visar ju hur väl använd boken är. De flesta av de vänner faster skrivit in på rätt dag, är okända för mig — liksom alla de namn på kända personer som finns upptagna varje dag. I dag så okända att dessa människor ofta inte ens går att hitta på nätet — så jag känner mig inte det minsta obildad när jag inte vet vem D. Melanderhjelm, född 1726, är. Men länge leve de gamla uppslagsverken, i Svensk uppslagsbok (1937) kan jag läsa att Daniel Melanderhjelm var astronom och matematiker, professor i astronomi i Uppsala, och vetenskapsakademiens sekreterare från och 1797. Vad jag nu ska med de kunskaperna till, i all synnerhet som jag har ytterst vaga begrepp om vad han sysslade med: "Hans astronomiska arbeten falla huvudsakligen inom den celesta mekaniken, där han behandlat teorien för månens rörelse på grundval av Newtons gravitationslag samt frågan om solsystemets stabilitet. _ _ _ Som matematiker har M. gjort undersökningar över infinitesimalkalkylen samt teorien för differentialekvationers integration." 
Men spännande tycker jag att det är, och så blir jag naturligtvis sittandes med band 18 maison — moltesen.

Intressant är det också att se hur november månads vinjett, av Carl Larsson fått ett spegelvänt N, i november.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att ha kvar en så gammal födelsedagsbok. Jag gläds åt min farmors poesialbum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Ja, den är jag rädd om - och med de över 365 verser den innehåller, räcker läsningen länge! För att inte tala om alla okända gubbar (tyvärr mest gubbar), där finns det mycket att lära.
      Margaretha

      Radera
  2. Vilken skatt du har i den födelsedagsboken! Jag förstår att du "fastnar"; det skulle jag också göra, och försöka tänka mig in i hur det var en gång i deras liv. Nu förstår jag bättre vad gamla uppslagsverk är bra till och ska vara rädd om dem som finns här. De kan ju vara bra att ha ännu. Allt finns inte att googla om. Det är helt klart spännande läsning du har.

    Karin

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Man ska absolut vara rädd om sina gamla uppslagsverk - i alla fall om man är kalenderbitare!
    Jag vågar knappt erkänna att jag har tre gamla verk + ett relativt nytt NE. (förutom det jag lyckats få ut till ön).
    Nackdelen är att det är tidsödande.
    Margaretha
    fortfarande fast
    i band 18

    SvaraRadera