måndag 12 mars 2018

Grattis William!

Sir William Henry Perkin, 1906 
 Sir Arthur Stockdale Cope oil on canvas 

Mest känd är William för att han som 18-årig kemistudent upptäckte att han kunde framställa det syntetiska färgämnet mauvein. Han var egentligen på jakt efter en metod att framställa syntetiskt kinin, när han av en ren slump insåg att han var något mycket intressant på spåret.


The barge she sat in, like a burnish'd throne
Burn'd on the water. The poop was beaten gold;
Purple the sails, and so perfumèd that
The winds were love-sick with them.
               från "Antony and Cleopatra"
                                av W. Shakespeare

"...a spring evening in London , a teenager packing up after a day spent trying to find a cheap cure for a killer disease, an accidental drip on a laboratory basin, and suddenly the world changed colour. What is less well known is how it also set off a chain of events that lead to the rediscovery of two long-forgotten ancient dyes: the colour of Cleopatra's sexy sails and that of the Temple of Solomon."
                                  ur "Colour" av Victoria Finley

Eftersom jag är mer intresserad av färger än av Sir William, så plockade jag genast fram "Colour, Travels through the Paintbox" av Victoria Finlay, det är en fantastisk bok som ger varje färg ett eget kapitel. Men eftersom lila är den färg jag tycker minst om av alla färger, så har jag inte läst bokens sista kapitel "violet". Det är ett långt kapitel så nu lämnar jag datorn för en intressant samvaro med "riktig" bok.




3 kommentarer:

  1. Spännande med boken "Colour". Kanske den finns att köpa?
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag ser att den finns att köpa på Ad Libris :-).
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Ja, jag såg att boken finns både hos bokus och adlibris. Mitt exemplar är från 2002, köpt från Folio Society, snyggt inbunden som alla deras böcker, men ack så tung (drygt 2 kg) - de senare utgåvorna finns ju som häftade och väger bara en fjärdedel.
      Det är en bok att ta fram och njuta ett stycke i taget, för den är full av intressanta fakta.
      Margaretha

      Radera