måndag 10 april 2017

I Amerika

har jag läst många böcker.


 Det hände att gäster höjde på ögonbrynen när de besökte oss, och någon i familjen frågade var ett ytterplagg befann sig — och svaret blev "i Amerika".
I det hus jag bodde under stor del av min uppväxt fanns det en smatt under den svängda källartrappan. Där hängde vi de ytterplagg som det inte var säsong för, och framför klädhyllan hängde ett draperi. Exakt var och när det tyget inhandlades vet jag inte — för mina ögon ser det ut som ett 40- eller 50-tals tryck. Eftersom namnet på många av Amerikas stater är uppräknade på tyget, så kom vi att kalla det här utrymmet för Amerika, och jag insåg att om jag trängde mig bakom jackor och kappor, längst in under trappen, så hade jag ett perfekt gömställe. Med en pall, en ficklampa och en trave böcker kunde jag hålla mig undan timtal.

Det fanns ett blått tyg med likadant tryck, men i dag var det, det röda jag hittade — och medan jag strök det översköljdes jag av minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar