onsdag 8 juni 2016

Eteriska glädjeämnen



Ibland lägger ifrån mig vad jag har för händer, lyssnar och njuter. Tyvärr händer det inte alltför ofta 
— men i dag var ett sådant tillfälle. Och nu talar jag om radioprogram, där inte bara innehållet är intressant, utan också framförandet är välgörande chosefritt och svenskan god. 
P1 Kultur hade två sådana framföranden i dag, dels Aris Fioretos som samtalade med Måns Hirschfeldt, om sin essäbok "Vatten, gåshud", och därefter Monica Laurizen, som i en essä talade om Karl Warburg, och hans välvilliga syn på kvinnliga författare. Missade du dagens kulturdos, så rekommenderar jag dig att leta rätt på programmet, och lyssna.


P1 sänder många intressanta program, men jag tappar ofta tråden när meningsbyggnaden blir märklig, och jag börjar fundera på om man verkligen kan säga så 
 eller när talaren inte ids använda svenska ord, istället för de engelska som man så gärna svänger sig med. 
Och jag får erkänna att det måste vara ett extremt intressant innehåll, om jag ska stå ut med att lyssna på alla barnsliga röster med märklig intonation. Det lustiga är att somliga journalister har en normal röst när de talar spontant, men läser de från ett manus, låter de som om de berättar sagor för en förskoleklass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar