onsdag 29 juni 2011

Konstig kombination?


Liksom så många andra (bland annat Anne-Marie och Magdalena) i bloggvärlden har jag köpt hem en vattenmelon. I morse någonstans i springan mellan sömn och vakenhet kom jag på att jag skulle göra Lynns fjärde juli sallad. Lynn är uppväxt med salladen, men varifrån den härstammar har jag ingen aning om. Kombinationen av ingredienser kan tyckas lite underlig, men jag har inte hört någon som inte gillat den. Att den är enkel är ju ingen nackdel heller — nyttig, god och enkel, vad kan man mer begära? ((Både tomater och vattenmelon innehåller lycopen)
Jag ska ha receptet nedpräntat någonstans, men brydde mig inte om att leta — det är inte så petnoga med proportionerna.

Blanda
½ liter vattenmelon, skuren i bitar
3 tomater — mina vägde drygt 3 hg — skurna i bitar
1 liten röd lök, i tunna skivor

rödvinsvinäger
olivolja
salt och peppar efter smak.

Dressingen har jag inga exakta mått på, annat än jag minns att det skulle vara dubbelt så mycket vinäger som olja, så jag höftade till något jag trodde skulle bli bra — och det blev det.

10 kommentarer:

  1. Låter jättegott, det ska jag pröva.

    SvaraRadera
  2. Inte det minsta underligt i min kökskonst; bara gott!

    SvaraRadera
  3. å vad gott! tack för tipset! Låter svalkande!!!! Och det kan behövas i hettan!!!

    SvaraRadera
  4. Annkatrin,
    Gör det!

    Olgakatt,
    Har träffat rätt många (bortskämda typer) som rynkat på näsan och sagt att kombinationen låter äcklig - se'n har de smakat, ofta från någon annans tallrik, och snopna erkänt att det var ju gott.

    Karlavagnen,
    Ja, varma dagar räcker det med en sallad av det här slaget - lite fetaost ovanpå funkar också. Har blivit bjuden på något liknande med persikor, tomat och lök också.

    Margaretha
    som nu,19:59
    har 29° på
    sin trapp

    SvaraRadera
  5. Nej men, klockan är ju 20:00 nu - jag är som vanligt efter min tid.

    SvaraRadera
  6. Låter underbart gott och svalknande

    tycker Karin

    SvaraRadera
  7. Vilken rolig blandning. Jag tillhör de som aldrig hört talas om den kombinationen. Men här är ju vattenmelon väldigt billig nu, så det var perfekt tips. Äter du den som egen rätt eller vad serverar du till? Så rart av dig att nämna mig också i bloggen. Kramar

    SvaraRadera
  8. Karin,
    Det är det verkligen!

    Magdalena,
    Vi åt det med färskpotatis och rödbetor - men naturligtvis kan man ha det som en lättare ensamrätt, kanske med gott bröd till. Eller mellanmål...
    Jag tänkte på din melonmarmelad, du kanske inte ska använda det gröna på skalen om du använder köpemeloner, för de är för det mesta vaxade.

    Margaretha
    på kollissonskurs
    med blogger -
    har jätteproblem
    med att kommentera och
    blogga just nu

    SvaraRadera
  9. Inte roligt när blogger och kameror strejkar. Hoppas allt löser sig. Är datorn fixad nu?

    Salladen ser jättegod ut, ska prova snart!
    kram från Mette

    SvaraRadera
  10. Flette-Mette,
    Ah, fråga inte! Jag gör bara det som är absolut nödvändigt för att vi ska överleva dagen - att fixa datorer hör inte dit.
    Smaklig måltid!
    M

    SvaraRadera