söndag 5 juni 2011

För 228 år sedan

Från uppstigningen den 4 juni 1783

Den 4 juni 1783 skickade bröderna Montgolfier upp den första obemannade varmluftballongen. Den var gjord av silke, eller möjligtvis linne, och fodrad med papper för att göra den tätare. De gjorde upp ett bål på marken och fyllde ballongen med varmluft. Man uppskattar att ballongen steg till mellan 1500 och 200 meters höjd. Efter tio minuter landade ballongen 2 kilometer från startplatsen.
I September samma år skickades ännu en ballong upp den här gången bedjurad med en tupp ett får och en anka.
Naturforskaren François Pilâtre de Rozier var den första människa som gjorde en upstigning — i en fjättrad ballong, som steg till 25 meters höjd. Det skedde den 15 oktober 1783.

Allt det här påminner mig om när jag var på ett läger i Polen och vi tävlade om vems ballong som kunde flyga längst. Vi gjorde dem av silkespapper — en av ballongerna brann upp, allt har jag dokumenterat på smalfilm. Film som jag inte har tittat på, se’n jag vet inte när.

6 kommentarer:

  1. Att flyga med ballong är en av mina drömmar som jag hoppas jag skall kunna förverkliga en dag.

    Karin på jorden

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Lustigt att jag som älskar både att segelflyga och sportflyga, aldrig drömt om en ballongfärd. Tycker bara att det verkar långtråkigt.
    Kanske kan du sy en ballong och flyga hit?
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Margaretha,
    med den jämförelsen tror jag nog att ballongflygning kan bli tråkigt:). Risken är förstås att jag hamnar någon annanstans än i Värmland om jag försöker ballongflyga dit men....ja..kanske det går fortare om jag syr in litet fartränder i tyget? Det måste ju fungera..jag syr många ränder

    Karin, snart med ömsat skinn

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Kanske några kompassrosor också - för skulle fartränderna göra susen åt fel håll, så kan du hamnar du kanske på sydpolen innan du hinner lägga om kurs!
    Kanske går det snabbare att simma och fotvandra.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Föredrar nog något mera styrbart än en ballong, ett sportplan skulle vara lagom, det har jag provat på ett par gånger som passagerare. Visst hade det varit bra att ha ett i carporten och kunna kvista över till Åland för en fika i Geta eller till Värmland för att sitta och titta ut över Klarälven en stund!
    Nu kvistar jag strax ut i skogen på havremotor eller rättare sagt gräsmotor. Havren är strängt ransonerad, förekommer endast som smaksättning på vintern.

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    Vi kanske kan lära oss att förflytta oss med tankens kraft - kunde Jonathan Livingston Seagull, så borde väl vi kunna det! Du skulle nog bli rätt snopen om jag plötsligt satt vid ditt köksbord.
    Gräsmotorer är inte dumma de heller, fast det var rätt länge se'n jag nyttjade en.
    Margaretha

    SvaraRadera