tisdag 7 juni 2011

Gräsklippare vill också ha helgledigt


När mina gräsklippare kom tillbaka från servicen, klippte jag delar av gräsmattan, men orkade inte med den stora nedre gräsmattan. Den tänkte jag klippa i fredagskväll — och så startar inte maskinen! Jag kan ladda maskinen och fylla i bensin och olja, men där slutar mina gräsklippar-kunskaper. Så jag hade inget annat val än att ställa in maskinen och vänta på att det skulle bli vardag, så jag kunde ringa trädgårdstjänst. Varje dag under helgen drog jag ut klipparen och försökte starta den den bara hostade till och krävde att bli inkörd i garaget igen.
I dag drog jag för säkerhets skull ut apparaten för att se om jag kunde starta den — finns väl inget så pinsamt som att inte kunna starta en maskin, och när man ber om hjälp kommer någon och vrider om nyckeln, och maskinskrället startar på en gång! Och visst startade maskinen utan tvekan, varför den blånekat i fyra da'r är mer än jag kan räkna ut. Så fast jag inte tänkt klippa gräset , när det var som allra varmast och jag hade både fel kläder, skor och glasögon, så vågade jag inte stänga av. Ner för backen gick det bra, men när jag skulle upp började jag undra om det var något fel — men kom på att jag i förvåningen över att den startade utan problem, glömde att dra ner spaken som gör maskinen självgående.
Det blev ju ingen före-klippningen-bild, men jag kan försäkra att gräset var både högt och tjockt. Jag fick nog gå nästan dubbelt så många vändor som vanligt eftersom klipparen storknade om jag försökte utnyttja hela klippbredden.
Jag blev inte ett dugg ledsen när bensinen tog slut innan det var färdigklippt, utan tog en mat- och vilopaus. Se'n var spänningen stor när jag tankat — skulle den starta? Inga problem, den gick igång hur snällt som helst. Så här sitter jag och pustar ut, benen bär spår efter såväl nypon som hallon-buskar. Sensmoral, klipp inte gräset i shorts.

10 kommentarer:

  1. Dessa apparater med synpunkter! När jag har slitit och bråkat med nån sådan och slutligen ber maken om hjälp så är det ofta precis som du säger: då fungerar den! Och så får jag en sarkastisk kommentar om fel på maskinisten, grr.

    SvaraRadera
  2. Hujedamej, vilken motionsslinga du har! Men precis så är det med gräsklippare, de lever sina egna liv. På den tiden jag jobbade inom Steinerpedagogiken och vi klippte gräs tillsammans med de större barnen så måste vi alltid lägga gräsklipparen på sida först, sparka till den innan den gick igång men sedan gick den som ett urverk.

    Karin, bortskämd varelse som slipper klippa gräset

    SvaraRadera
  3. Olgakatt,
    När jag läste din kommentar kom jag plötsligt att tänka på en barnbok av Karl-Aage Schwartzkopf, "Kwawa från Afrika". En av dessa böcker som inte skulle kunna ges ut i dag. En stockholmsfamilj får ett svart hembiträde från Afrika, med bastkjol och alla fördomsfulla attribut man kan tänka sig. Hon gör upp eld på golvet genom att gnida ett par pennor mot varandra. Men först har pappan i familjen gnidit och gnidit och gnidit utan resultat. Så ta'r Kwawa över pennorna och får omedelbart fyr på dem, varpå pappan säger att hade han bara fått fortsätta hade han fått igång elden. Det är ett synsätt som jag omhuldar!

    Karin,
    Alla maskiner har sitt eget hemliga liv, som vi inte vet något om!
    Men nu verkar det som klipparen funkar - och jag hoppas den fortsätter med det!
    Jag hade en dator en gång, som man var tvungen att klappa till för att den skulle starta.
    Margaretha
    på västertrappen
    med slöjmoln
    och 22°

    SvaraRadera
  4. Inte undra på att klipparen strejkar ibland! Vilka ytor att klippa!
    När jag var aupair fick jag dammsuga med en dammsugare som var ihophållen med elastiska hängslen. Titt som tätt sprätte de loss och hela innehållet i maskinen yrde ut över de nyligen dammsugna golven. Sisyfos, jag säger bara det.
    Hälsningar i arla morgonstund

    SvaraRadera
  5. Klart han ville ha helg, säger "han" för jag tror gräsklipparen är en han. Jag menar de har sin egen vilja och gör inte alltid som vi vill. Verkar som du fick dig ett gratis work-out pass :) Jag är bortskämd med att ha traktor här som jag kan klippa de mesta med. Man kan finåka och det finns till och med en liten kopphållare. Men något annat är väl inte att förvänta sig i landet over here. Kram

    SvaraRadera
  6. Maggan,
    Det går väl an att ha hängslen på dammsugaren så länge man inte måste dammsuga själv. En inte ovanlig attityd gentemot tjänstefolk. Men så här många år efteråt, så är det ju en rolig grej!

    Magdalena,
    Jag har faktiskt en åkklippare också (utan kopphållare) men, även om det inte syns på bilden, är det en aning för brant för att använda den. Det går, men det är läskigt att sitta på sniskan och klippa. Men jag har en tomt till, som är platt som en pannkaka, där sitter jag och klipper.
    En del som verkar larvig först, kan man förstå se'n man varit ett tag i Staterna, i varmare delar av landet måste man dricka mycket, och en kopphållare är kanske inte så dumt. I bilens kopphållare behöver man ju inte ha öl, som en kvinna jag träffade hade. Se'n blev hon stött när en granne upptäckte det och inte lät sin dotter åka med henne.

    Margaretha
    in muggy Sweden

    SvaraRadera
  7. Maskiner är nyckfulla. Som väl är har vi en granne som talar om för oss vad det är för fel när gräsklipparen inte går - kanske något oljefilter eller så...

    Vår tvättmaskin strejkade för några månader sedan i flera dagar och efter att ha jag fått mindre panik åkte vi in till stan och köpte en ny.

    När vi kom hem tänkte jag att jag skulle försöka en sista gång att sätta på den gamla. Då gick den igång precis som vanligt. Och så har den fungerat perfekt tills igår. Då ville den inte ta in något vatten.

    Så hela nationaldagen ägnade sig MM åt att installera den nya skönheten som stått och väntat i garaget i några månader.

    Ingrid som har tvättat fyra fulla tvättmaskiner på två dagar men som aldrig har klippt gräset...

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    Man borde ju vara så förutseende att man kollar grannarnas kunskaper innan man bestämmer sig för var man ska bo. En bilmekaniker, en byggnadsarbetare och en IT- människa vore kanske en bra kombination. Tyvärr är det lite glest mellan grannarna här.

    Det är bara att vara tacksam så länge apparaterna fungerar!
    Margaretha
    som också tvättat i dag
    och nyss fick rusa ut och
    plocka in tvätten när det
    började regna - se'n slutade
    regnet lika snabbt som det
    började

    SvaraRadera
  9. Jag kan inte hjälpa det, men visst log jag en aning när jag läste ditt inlägg. Igenkännande, bäst att lägga till.
    Numera kör jag med elklippare och en enkel handjagare, men jag har inte så stora områden att klippa.
    Nu håller jag tummarna för att maskinskrället fortsätter att fungera!

    SvaraRadera
  10. Ailas,
    De flesta har nog erfarenhet av vrenskandes maskiner.
    Tack, jag behöver alla hållna tummar jag kan få!
    Margaretha

    SvaraRadera