torsdag 9 juni 2011

Turväder

skur subst. ~en ~ar
ORDLED: skur-en
• plötsligt kortvarigt regn {→skyfall, slagregn; ­nederbörd}: regnskur; spridda ~ar under dagen
BET.NYANS: utvidgat och överfört om ngt som (i riklig mängd) faller ned över eller riktas mot ngn {→kaskad}: han möttes av en ~ av pilar och stenar; partiledaren utsattes för en ~ av frågor
IDIOM: i ur och ~ i alla väder
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. skur; gemens. germ. ord, trol. besl. med lat. caurus 'nordvästvind'

regn [reŋ´n] subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: regn-et
• nederbörd i form av vattendroppar {→hagel 1, snö; ¯dugg 1}: regndroppe; regnfattig; regnkappa; regnkläder; regnmoln; regnområde; regnperiod; regnrock; regnskur; regnskydd; regnvatten; regnväder; dagsregn; duggregn; slagregn; solregn; sommarregn; åskregn; ~ och rusk; ett övergående ~; snöblandat ~; ~et står som spön i backen; i händelse av ~ hålls mötet inomhus; det betyder ~ när svalorna flyger lågt; ~et hänger i luften det kan börja regna när som helst
BET.NYANSER: a) ibl. äv. vattendroppar som härrör från nederbörd: med ~ droppande från mösskärmen b) utvidgat om annan företeelse som far genom luften i stor mängd: blomsterregn; kulregn; pollenregn; stjärnregn; stoftregn; ett ~ av pilar och stenar c) överfört el. bildligt om ngt som förekommer i stor mängd: medaljregn
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. räghn; gemens. germ. ord av osäkert urspr.



Korta skurar, och avlägset muller, har kommit och gått mest hela dagen. Kanske inte tillräckligt mycket från naturens sida sett — men alldeles tillräckligt för att jag inte ska kunna klippa gräset på terrasserna. Eftersom de är den absolut jobbigaste biten att klippa, så sitter jag här och gläds åt att slippa göra det i dag.


Jag har redan försäkrat mig om maskrosornas överlevnad — de flesta är ju överblommade och när jag klippte gräset senast stod fjunen som en sky kring mig.


Det var tidigare ägare av huset som anlade de synnerligen svårskötta terrasserna, på bilden syns nog inte hur pass branta dess sidor är. Även med en självgående maskin är det lite av ett kraftprov att styra gräsklipparen rätt.


Att jag är duven, skyller jag på vädret — och i väntan på att vädret ska dra' bort, sitter jag här och beskådar den granna (alltför granna) azalean. Temperaturen håller sig på en behaglig nivå strax över 20°.





Hallonen blommar, och jag ruskar på dem varje gång jag går förbi, i hopp om att hallonmaskarna inte ska få något fäste.

2 kommentarer:

  1. Så vackert sken du har på alla dina foton.
    Här planeras också in hallonplantor i trädgården till hösten...jordgubbarna som jag har planterat i år har det så torrt om fötter och rötter, men överlever nog. Bären får vi vänta på tills nästa år.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Det var perfekt fotoväder i morse, ljust men inte ett skarpt ljus med stora kontraster.
    Mina hallon håller på att gå ut sig - en kombination av ålder och vanvård - men både de tama och vilda förökar sig på egen hand.
    Margaretha
    som är omåttligt
    förtjust i hallon

    SvaraRadera