tisdag 14 juni 2011

Flugigt



Kanske är det inte så dumt att vara en fluga — om man får bo i en pion.
Flugor får mig ofta att tänka på en episod i Eleanor Porters “Pollyanna”.
Minns ni det avsnittet?
Strikta moster Polly blir upprörd när Pollyanna öppnat fönstret så att flugorna kommer in.

"Certainly. I know it is warm, but I consider it your duty to keep your windows closed till those screens come. Flies, Pollyanna, are not only unclean and annoying, but very dangerous to health. After breakfast I will give you a little pamphlet on this matter to read."

"To read? Oh, thank you, Aunt Polly. I love to read!"

Miss Polly drew in her breath audibly, then she shut her lips together hard. Pollyanna, seeing her stern face, frowned a little thoughtfully.

"Of course I'm sorry about the duty I forgot, Aunt Polly," she apologized timidly. "I won't raise the windows again."

Her aunt made no reply. She did not speak, indeed, until the meal was over. Then she rose, went to the bookcase in the sitting room, took out a small paper booklet, and crossed the room to her niece's side.

"This is the article I spoke of, Pollyanna. I desire you to go to your room at once and read it. I will be up in half an hour to look over your things."

Pollyanna, her eyes on the illustration of a fly's head, many times magnified, cried joyously:

"Oh, thank you, Aunt Polly!" The next moment she skipped merrily from the room, banging the door behind her.
_ _

Half an hour later when Miss Polly, her face expressing stern duty in every line, climbed those stairs and entered Pollyanna's room, she was greeted with a burst of eager enthusiasm.

"Oh, Aunt Polly, I never saw anything so perfectly lovely and interesting in my life. I'm so glad you gave me that book to read! Why, I didn't suppose flies could carry such a lot of things on their feet, and—"

huvud av en spyfluga

Flugor och myggor är insekter och utgör tillsammans ordningen tvåvingar.

Flugor finns i hela världen och omfattar uppåt 100 000 arter. I Sverige finns det ungefär 3 000 olika arter. Flugor har antenner med mycket få leder, ofta är de korta. Husflugor blir 7‑8 millimeter långa och känns igen på de fyra ränderna på ryggen. Husflugan kan bara äta flytande föda och spottar därför ut saliv på sin mat innan den snabbt suger upp allt blött med sin snabel. Saliven och de håriga fötterna kan sprida sjukdomar eftersom flugor äter det mesta från sockerbitar till sår och avföring. Till flugorna hör bland annat köttflugor, spyflugor, bromsar och daggflugor.

Ovanstående fakta har jag hämtat från Naturhistoriska riksmuseet.

4 kommentarer:

  1. Första reaktionen när det gäller flugor är: ÖRK!
    Men sen kommer fascinationen över t ex ögats konstruktion, de vackra färgerna, flugorna som låtsas vara getingar och en hel massa andra flugiga egenskaper. Jag kan känna igen mig i Pollyannas iver!
    Men jag missade den delen av min allmänbildning; jag har inte läst Pollyanna i min barndom. Över huvudtaget läste jag inte särskilt mycket av det "flickigt uppbyggliga", jag tyckte bättre om ungdomsdeckare, Astrid Lindgren och klassiska sagor och ingen ledde mig till en viss bokhylla på bibblan.

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Visst är de fascinerande alla dessa småkryp - de är både vackra och ändamålsenliga. (Även större kryp, som människor och valrossar för den delen).
    Förutom att jag tämligen systematiskt betade av hyllorna på biblioteket, så hade jag ju alla mors barn- och flickböcker. Ofta sådana som hon hittat på antikvariat som barn - böcker med gammalstavning och pluralformer, vilket jag aldrig märkte! Dessutom började jag tidigt botanisera i bokhyllorna hemma (Sången om den röda rubinen, försvann snabbt ur hyllan), så jag fick nog i mig en märklig blandning från början. Det enda jag inte gillade var spännande böcker - så Femböckerna och liknande barndeckare lämnade jag snart därhän.
    Pollyanna finns hos Gutenberg - om du vill ta' en titt. Kanske kommer jag att skriva om denna utskällda bok någon dag.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag har aldrig läst Pollyanna, men tror att jag ska ta igen den bristen snarast. Trots att jag läste enormt mycket böcker under min barn- och ungdom. Som du läste jag allt jag kom över inklusive böckerna i föräldrarnas bibliotek - där fanns både Moberg och annat som kanske inte var så lämpligt för en tolvåring t.ex.

    Däremot älskade jag spännande böcker - särskilt Biggles och Worrals och Jules Verne och indianböcker. Jag tycker fortfarande deckare är roligt - särskilt engelska...

    Flugor gillar jag INTE! Visste faktiskt inte att bromsar var en sorts fluga - man lär sig!
    Ingrid som strax ska gå och ta sig en kopp te...

    SvaraRadera
  4. Ingrid,
    Spännande att höra din uppfatning om Pollyanna sedan du läst boken - det är ju en bok så många har åsikter om.
    Sk jg läsa deckare så vill jag att "deckeriet" ska vara av underordnad betydelse. Särskilt de brittiska kvinnliga författarna från gulåldern ger ju fina miljöskildringar (jag tänker på författare som Josephine Tey, Ngaio Marsh, Margery Allingham, Agatha Christie, Dorothy L. Sayers och Patricia Moyes).

    Te är bra mycket trevligare än flugor - men jag tycker att flugor är både vackra och intressanta djur.
    Margaretha

    SvaraRadera