torsdag 2 juni 2011

En försenad rapport


Jag har inte slutat att fotografera, men det har på sistone inte funnits utrymme för att gå igenom de dagliga bildskördarna. Så här kommer några få blomster från de senaste veckorna.









Min vinkavision har jag skrivit om tidigare, det är fortfarande glest mellan skönheterna, men några fler har de blivit.






Häggspinnmalen är redan i full gång, det lär finnas medel mot det - men käre tid så mycket det skulle gå åt här där vi har så många häggar. För att inte tala om vilket arbete att behandla alla träden. Det är förresten för sent i år, eftersom man ska ta kål på larverna innan de börjar spinna.


Eken blommar, men det är inte lätt att få bildernär det blåser - och blåst har det gjort ett bra tag nu.





Azalean är så blomvillig, fast jag måste tillstå att bubbelgumsskärt inte är min favoritfärg. Tillsammans med den caraganans gula blommor blir det rätt pråligt. (Inte snyggt men pråligt).



8 kommentarer:

  1. Aaaah, så många bilder! Men blombilder får man aldrig för många av.
    Jag har gjort ett speciellt album som jag sedan ska titta på när snön och kylan kommer!
    Hoppas att du har en skön dag!

    SvaraRadera
  2. Aila,
    Jag har nästan helt slutat med att skriva ut bilder - jag nöjer mig med att titta på bilderna i datorn. Fast just i år har jag börjat fundera på att skriva ut bilder åt mor som inte kan gå omkring i trädgården, som hon skulle vilja.
    Morgonen var sval, men nu sitter vi i skuggan och har det skönt. En och annan vind kyler av oss, men inte värre än att en jacka skyddar.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Oh, så fina bilder! Är det en bild på åkerfräken med kjol och vattendroppar?
    Vinkan brukar vi kalla vinterilska...den söta och rara.

    Karin

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Vi lärde våra scouter att känna igen åkerfräken, och en tid senare berättade en av mammorna att hennes dotter hade pekat på ett fält med åkerfräken och sagt: "titta så många scoutfröknar det står där"! Inte lätt med terminologin!
    Man kan använda åkerfräken när man bränner keramik, kiseln ger fina effekter.
    Ja, min vinterilska tycker nog att jag borde rensa bättre kring deras fötter.
    Margaretha
    med sol och blåst
    om vartannat

    SvaraRadera
  5. Hihi, Åkerfräken kallar vi "rävrumpor"
    Men alltså, är det mitt huvud som inte riktigt kopplar tor men jag tänker fortfarande metervis av snö när jag läser din blogg. Kan inte fatta att allt smält bort. Det var ju sådan enorm mängd av snö... och nu är det fullt av blommor och växter. Till och med de som redan hunnit blomma ut och dött och inte kommer visa sig förrän nästa år :/ Hur fort får tiden gå egentligen?

    SvaraRadera
  6. Åsa,
    Jag har förstått att det beror på var i landet man bor, vilken växt man avser med rävrumpor. Mjölke bland annat.
    Tack och lov har snön smält - men så fort som tiden går så är vi nog snart insnöade igen.
    Margaretha

    SvaraRadera