fredag 10 juni 2011

Gångbart


Den 10 juni 1970 påbörjade David Kunst sin jorden-runtvandring. Han och hans bror Peter lämnade sin hemstad Waseca, Minnesota och vandrade österut. Drygt fyra år senare, den 5 oktober 1974 vandrade han in i Waseca västerifrån.
Bitvis tycks det ha varit en äventyrlig resa, hans bror blev ihjälskjuten och David själv skadad vid ett rånförsök i Afghanistan. I Italien träffade de på Thor Heyerdahl på en restaurang och i Australien mötte David sin blivande fru (den då befintliga med vilken han hade tre barn, återvände han aldrig till).
William Morrow skrev 1979 en bok om vandringen, “The Man who Walked Around the World”. En bok jag skulle vilja läsa, men jag har letat efter den på nätet och kan inte hitta den.

En annan äventyrares blogg kan du följa om du klickar på UTTRAMPAREN i min blogglista — det är Emil Mörk som bloggar när han nu cyklar tvärs över den Amerikanska kontinenten.

5 kommentarer:

  1. Den gubben får jag nog Googla på.
    Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  2. Det är tur att det finns äventyrare av olika slag. De förgyller minst sagt vardagen för oss andra mindre äventyrliga, fastän jag tror att det finns en liten en, inom var och en av oss, som gärna skulle vilja våga hoppa litet mera än vad vi gör.
    Tror inte att det var helt enkelt att vandra iväg från en familj med tre barn, men kanske det mest nödvändiga för att kunna andas sin egen luft. Visst funderar man, men vad vet man? Kanske det framkommer i boken som jag hoppas att du får tag på.
    För övrigt ligger biografin om Sigrid Undset på biblioteket och väntar på att jag skall hämta den. Ser framemot att få börja läsa.

    Karin som får vänta till tisdagen då biblioteket är öppet

    SvaraRadera
  3. Renée,
    Glömde, som vanligt, att länka - men nu har jag länkat hans namn till en sida med information.

    Karin,
    Ja, jag överlåter så gärna äventyren åt andra - har aldrig varit så mycket för sådant. Tycker inte ens om att läsa spännande böcker.
    Spännande att höra vad du kommer att tycka om Sigrid.

    Margaretha
    som önskar er båda
    en skön helg

    SvaraRadera
  4. http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=the+man+who+walked+around+the+earth&x=0&y=0

    God sommer!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack Kirsti,
    Så bussigt att du gjorde dig besvär att leta upp boken åt mig!
    Ha en fin sommar du också,
    Margaretha

    SvaraRadera