måndag 7 februari 2011

Just nu

The Woman from Samaria

Har vi en gubbe i brunnen som ska rengöra våra rör. Se’n hoppas jag verkligen att pumpen kan komma på plats snart.
Det ska bli trevligt att inte behöva snåla på vattnet, att inte behöva tänka ut mat som inte kräver för många kärl som ska diskas och att kunna tvätta händerna under rinnande vatten när de blir kladdiga.


Men de de här äppelrutorna jag bakade till gårdagens efterrätt klarade jag av utan att kleta ned alltför mycket.

Blanda
1 kopp mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 tsk vaniljsocker

i ett annat kärl smälter du
60 g smör

och tillsätter
¼ kopp muscovadosocker
¼ råsocker

blanda väl och tillsätt
1 ägg
mjölblandningen

blanda inte för mycket, bara
tills mjölet är inkorporerat
rör sedan in

½ kopp finhackat äpple
½ kopp hackade nötter
den här gången använde jag valnötter,
men alla sorter, eller mandel, är goda

strö över en blandning av
2 msk råsocker
2 tsk kardemumma

häll i smord form (23 x 23 cm)
och grädda i c:a 30 minuter
i 175°

Om jag nu bara fick rätsida på datorerna skulle min lycka vara fullständig. Den lilla datorn som jag bloggar från är så seg att det ta'r halva da'n att lägga ut ett inlägg. Och hur jag än fixar får jag inte till större typsnitt — det vill säga de blir inte stora när jag publicerar inlägget, medan jag skriver har de den storlek jag vill.
Jag läser mina dagliga bloggar som vanligt, men det blir dåligt med kommentarer så länge datorn inte mår bra.

4 kommentarer:

  1. ÅÅÅÅ den kakan ska jag testa så fort jag kommer hem. Den ser ursmarrig ut.
    jag kanske kommer hem i morgon.
    kramis

    SvaraRadera
  2. Pia,
    Gör det - till och med jag tyckte att den var god - spännande att höra vad du tycker.
    Håller tummarna för att du ska må bra och koma hem snart, helst i morgon!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Den kakan lät verkligen god. Hoppas att ni får rätsida på er brunn så att du inte behöver snåla så på vattnet. Och att du får ordning på datorn.

    SvaraRadera
  4. Anne-Marie,
    Att en kaka är både enkel och god är ju trevligt.
    Jag hoppas att vi får vatten i dag, i går var det några gossar här med maskiner och slangar och gjorde rören rena - så nu är det fritt fram för rörmokaren.
    Datorn hamnar lätt sist på att-göra-listan, men ska försöka få tid att pyssla med den också.
    Margaretha

    SvaraRadera