fredag 11 februari 2011

Frukostfunderingarna fortsätter

American Breakfast of Pancakes, Eggs, and Bacon
Jim McGuire

Kom plötsligt att tänka på att jag ju faktiskt har en amerikansk kokbok som bara handlar om frukostmat — ja, mer än så, den heter “Breakfasts and Brunches” gavs ut av tidskriften Bon Apétit 1983. Den hör till de kokböcker jag köpt själv (på Barnes and Noble), och när jag bläddrar i den, undrar jag varför. Kanske blev jag förförd av de vackra fotografierna, för så snoffsiga och invecklade rätter, lagar jag sällan. I sanningens namn, så är den väl inte tänkt som inspiration för vardagsfrukostar, utan som hjälp och inspiration när man bjuder på frukost eller frukostlunch. Några av rätterna är så matiga, att jag gjort liknade rätter till middag, potatis och majsgratäng till exempel. För det är många quicher, gratänger, suffléer och naturligtvis de allestädes närvarande pannkakorna och våfflorna. Och kyckling, jag höll på att glömma den ofrånkomliga kycklingen — kyckling på alla ledder — och några till.
Ingen värdinna med självaktning kan bjuda på frukostlunch utan att servera något sött, så även om de här kallas “sweet side dishes”, är de efterrätter. Drycker, såväl med alkohol som utan, har ett eget kapitel — drycker är ju som bekant, lika viktiga over there som här.
Jag tycker det är gott med en söt avslutning på en måltid, men jag har mycket svårt att förstå hur man kan sätta i sig, vad jag betraktar som, efterrätt det första man gör på morgonen. “Breakfast Cookies” med 2 koppar socker till 24 kakor anses som nyttiga av många — antagligen för att det är havregryn i dem, och "bara" 1 kopp smör och 2 koppar jordnötssmör.

I min ambitiösa ungdom hände det att jag bakade både croissanter och briocher när vi hade gäster — och jag blir nästan lite lockad att prova den här bokens recept på

Whole Wheat Croissants
2 envelope dry yeast
¾ cup warm water (105°F - 115°F)
1¾ cups whole wheat flour
½ cup milk
1½ tablespoon honey
1¾ cups unbleached all purpose flour
2 teaspoons salt
2 cups (4 sticks) unsalted butter, well chilled and cut into ½-inch pieces
1 egg beaten with 1 tablespoon milk

Combine yeast and milk in medium bowl and stir until yeast dissolves. Add ¾ cup whole wheat flour with milk and honey and whisk until smooth. Cover bowl with plastic wrap. Let stand in warm area, about 75°F, 1½ to 2 hours to mature. (An oven preheated to lowest setting 1 minute and then turned off works well.) About halfway through rising process, batter will bubble up, then sink down; if preparation is to be discontinued at this point, stir bubbles out of batter and refridgerate up to 24 hours; maturing process will continue in refrigerator.
Combine remaining 1 cup whole wheat flour with 1¾ cups all purpose flour and 2 teaspoons salt in large bowl. Add well-chilled butter and mix, flattening butter pieces slightly between fingertips and working quickly so that butter remains firm. (Refrigerate mixture if yeast batter is not ready to use.) Pour yeast batter into flour mixture and carefully fold in using rubber spatula, just moistening flour without breaking up butter pieces; dough will be rough and crumbly.

To fold dough: Turn dough out onto lightly floured surface. Pat dough down and roll into 18 x 12 inch rectangle; if dough is sticky, sprinkle top lightly with flour. Using metal spatula or pastry sheet, fold right 1/3 of dough towards center, then fold left 1/3 over to cover (as for business letter); dough will still be slightly rough. Lift folded dough off work surface, scrape surface clean and sprinkle lightly with flour. Repeat patting, rolling and folding dough 3 more times. (If butter starts to soften and run, immediately wrap dough in plastic and freeze 10 to 15 minutes; butter pieces must remain layered throughout dough to ensure flaky pastry.) Wrap in plastic and chill at least 45 minutes (or up to 24 hours).

To shape croissants: Pat dough into rough rectangle. Cut in half lengthwise through center, then crosswise into thirds, forming 6 equal pieces. Return 5 pieces to refrigerator. Roll remaining piece out on well-floured surface into 5½ x 14-inch rectangle. Using pastry cutter or long sharp knife, divide dough in half crosswise to form two 5½ x 7-inch pieces. Cut each piece diagonally to form a total of 4 triangles. Using rolling pin, gently roll across. Gently roll from longest side to point until dough measures 7 inches across. Holding point of triangle with one hand, loosly roll dough up from base to point with the other hand. Transfer croissants tip side down to ungreased rimmed baking sheet. Curve both ends down slightly, forming crecent. Repeat with remaining dough.
Brush croissants with egg mixture . Set aside, uncovered, in warm area (70°F to 75°F) and let rise until doubled in volume, about 1 to 2 hours; reglaze with egg mixture during rising.

To bake: Position rack in center of oven and preheat to 450°F. Reglaze croissants with egg mixture. Bake until puffed and golden brown, about 12 to 15 minutes. Let cool on rack at least 10 minutes before serving. (Croissants can be cooled completely, wrapped airtight and frozen. Reheat unthawed croissants in 375°F oven for 10 minutes.)

Nog tycker jag att amerikanska recept ofta är omständigare än svenska — följer man dem till punkt och pricka, får man rikligt med disk att ta' hand om.
En annan egenhet är att man till varje pris, ska få till rätter och recept som ingen annan tänkt på tidigare. Massor med kryddor och choklad är det till exempel i ett matbrödsrecept jag sitter och tittar på just nu. Och tänk bara på alla parfymerade teer — visst hittar vi dem här också , men tack och lov har i alla fall jag, inte sett de värsta avarterna här.

6 kommentarer:

  1. För det första är jag lat, särskilt på morgonen... och för det andra, så skulle jag aldrig få i mig något av det där till frukost, tror jag.

    Te och knäcke med smältost och tomater är nog mer min grej. :)

    SvaraRadera
  2. Lika här, sött på morgonen kan bestå av honung och ev. en god marmelad. Men princesstårtan som finns på alla offentliga frukostbordet undanbedes gladeligen åt den som vill ha två bitar.
    Karin

    SvaraRadera
  3. Jag är inte heller särskilt pigg på att laga en stor frukost i arla morgonstund. När jag jobbade på sjukhus, och började tidigt, gjorde jag i ordning frukostbrickan på kvällen - så var det bara att sätta sig till dukat bord, eller ta brickan till sängen (fast jag är ingen frukost-på-sängen-fantast).

    Karin,
    Hua, för prinsesstårta till frukost - det kan jag inte få ned vid någon tidpunkt på da'n, men till frukost skulle jag betrakta det som tortyr.

    M

    SvaraRadera
  4. Mitt värsta frukostminne från USA är "sweet roll" som jag bjöds på en gång som söndagsfrukost. Den bestod av en jättelik ettersöt knallhård vetebulle.

    SvaraRadera
  5. Haha, det där receptet skulle passa bra som en översättningstenta i engelska på universitetet...
    Fast min mamma gjorde nog allt det där när hon under någon period i min ungdom hade pippi på att baka wienerbröd.
    Tack för metriclänken, vart den nu tog vägen!
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    Hu! Sådana minnen har jag också några - absolut värst är doughnutfrukost med påste i ljummet vatten.

    Ingrid,
    Det är ju inte så svårt språk - men så omständigt att man ger upp innan man kommer till köket.
    Ja, den lä'nken är bra för den har allt på en sida.

    Margaretha

    SvaraRadera