torsdag 10 februari 2011

Måttfull

Efter inlägget med receptet på äppelrutorna fick jag ett par förfrågningar om hur stor en kopp är — om det är en kaffekopp. Nej, en kopp är större, men jag glömde att länka till en bra sida med omvandlingstabeller. Jag tycker att det är enkelt och behändigt att använda koppar, men jag vet att några av mina brittiska vänner, som väger allt, tycker att det är förfärligt inexakt.
Jag satt alldeles för bra för att masa mig ut i köket och fotografera mina gamla buckliga och medfarna koppar, så jag snodde den här bilden på nätet.

5 kommentarer:

  1. när amerikaner kommer till europa förväntas vi lära oss det ENKLA decimalsystemet på en gång. men svenskar i amerika lär sig aldrig våra mått och vikter. jag tycker det är skitslött. min syrra har en svensk arbetskamrat som har bott i snart 30 år, hon måste fråga varenda gång nån säger hur långt det är till en annan plats eller hur mycket något väger. hon anstränger sig inte ens för att tala så kunderna förstår henne. inte konstigt att man skojar om dumma blondiner.

    SvaraRadera
  2. De där måtten ser ju ut nästan som mina mått jag har hemma (och som jag skrev ett inlägg om alldeles nyligen ). Jag kommer nog aldrig att lära mig det amerikanska systemet. Troligen mest beroende på att jag inte vill. ;)

    SvaraRadera
  3. Debbie,
    Vet du, jag tänkte på det här härom dagen när Anne-Marie skrev om mått. Jag tror precis som hon att det beror på hur motiverad man är. Även om jag har skaplig kläm på olika måtteneheter så kan jag inga regler till fotboll - varken svensk eller amerikansk, jag har inte ens en svag aning om reglerna i någon sport, därför att jag inte är road.
    Nu kan jag väl hålla med dig om att man inte får vara hur slö som helst, varken med språket eller mått. Men jag tror att du är ovanligt ambitiös - jag vet att du fortfarande jobbar aktivt med svenskan. Det märks verkligen, och senast i förra veckan hörde jag av Chris att din brytning nästan försvunnit. Jättebra jobbat! Men som sagt, alla är inte så idoga och intresserade som du.

    Anne-Marie,
    Då har du tjusigare mått än jag! Mina är väl begagnade och rätt opraktiska, men jag har vuxit upp med dem och gillar dem - har inga planer på att skaffa nya.
    Nä precis, det hänger mycket på viljan! Men jag tror det är lättare om man inte hela tiden översätter till dl eller cm - utan kan visualisera en linjal med tum eller något som har en viss vikt i pund, när man måste tänka i de banorna. Att hela tiden översätta är för besvärligt - precis som när man talar engelska.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Det var ju här jag såg den användbara länken - tack så mycket för den!
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Ingrid,
    Bra att du hittade den!
    Och en kopp smör är ungefär 230 g, om du skulle stöta på det nå'n gång.
    Margaretha

    SvaraRadera