tisdag 22 februari 2011

Grattis Arthur!

Den som är grym mot djur kan inte vara en god människa.

Arthur Schopenhauer
22 februari 1788 - 21 september 1860
Ludwig Sigismund Ruhl, 1815

Som 27-åring tycker jag nog att han såg rätt blaserad och kanske också deprimerad ut. Jag föredra'r honom på hans ålders höst, då han ser mer ut som en klurig liten gubbe — om än en bitsk sådan.

Det finns en hel del att läsa på nätet om denne pessimistiske och missförstådde (enligt honom själv missförstådde) tänkare.

Och många kvicka och tänkvärda aforismer har han lämnat efter sig.

Den som inte tycker om ensamhet
kommer inte att älska friheten.

Blygsamhet hos medelmåttorna är enbart
ärlighet, hos de stora talangerna är den hyckleri.
Att läsa är att tänka med en annans
huvud i stället för sitt eget.

Allvar som göms bakom skämt är humor.
Skämt som göms bakom allvar är ironi.

Artighet är som en luftkudde. Det finns
ingenting i den men den mildrar livets stötar.

8 kommentarer:

  1. Gillar också den äldre mannen bättre. Det finns ju litet av full i sjutton i honom, vilket jag tror att vi alla blir när vi blir äldre.

    Karin som just har använt Arthurs huvud och inte sitt eget:)

    SvaraRadera
  2. Honom visste jag inget om så nu fick jag lära mig något nytt igen.
    kramis

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Med ålderns rätt, är ett uttryck jag tycker väldigt illa om eftersom det ofta betyder att man tycker man kan vara hur bufflig som helst - men innebär det bara att man har rätt att odla rävarna bakom öronen, så är det helt OK.

    Pia,
    Roligt att se dig här igen! Och roligt att få trycka på dig lite (obehövliga) kunskaper.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Ingen poäng idag - Arthur fick mig att tänka piano, dvs Rubinstein. Han fyllde f ö år den 28 januari.

    Schopenhauer kanske myntade roliga aforismer men hans filosofi om världen är över min horisont. Gäsp.

    SvaraRadera
  5. Nog ser han klurig ut gubben. Nästan litet full i sjutton. Och nu såg jag att jag nästan hade kopierat Karins kommentar vilket var helt utan avsikt. :)

    SvaraRadera
  6. Olgakatt,
    Får väl tillstå att jag inte vet så värst mycket om Schopenhauer, och det lilla jag vet är inte till hans fördel - bortsett från en del roliga aforismer.

    Anne-Marie,
    Visst är det festligt att många av oss reagerar ungefär på samma sätt inför hans porträtt.

    Margaretha

    SvaraRadera
  7. "Att läsa är att tänka med en annans
    huvud i stället för sitt eget" tycker jag är så bra. Annars är allt jag vetat om S. är att han var en misantrop av stora mått.
    Ingrid

    SvaraRadera
  8. Ingrid,
    Då vet vi ungefär lika mycket om honom!
    Men även om jag inte sympatiserar med honom tycker jag att det är intressant att läsa vad han tyckte.
    M

    SvaraRadera