lördag 19 februari 2011

Grattis Luigi och Nicolaus!

19 februari 1743 - 28 maj 1805
målning av okänd konstnär
cirka 1764-1767

Mest känd är kanske Luigi Boccherini för sin menuett ur stråkkvartetten i E, op 11, no. 5., den finns i en mängd olika tappningar på you tube. Jag gillar den, men det finns mycket annat jag tycker bättre om, som den här cello konserten, som man inte kan bädda in. Den spelas här av den 13-åriga cellisten Juan-Salvador Carrasco.

Nicolaus Copernicus
19 februari - 24 maj 1543

7 kommentarer:

  1. Boccherinis musikaliska fantasi och nästan lekfullhet tilltalar mig. Dåtiden kallade honom ibland för "fru Haydn", kanske mest just för hans relativa mjukhet.

    Jag tycker om hans sätt att hantera cello, men just i detta framförande hade jag velat ha det aningen mjukare. Bra spelat i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Ailas,
    Killen var ju bara 13 år när han spelade in det stycket. Kanske kommer mjukheten och nyanserna med åren - fast alla mina år hjälper mig inte att spela cello...
    säger
    Margaretha
    som om sin sång (och övriga musikaliska förmåga)kan säga som Artemus Ward:
    I can't sing. As a singist I am not a success. I am saddest when I sing. So are those who hear me. They are sadder even than I am.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin musik,jag har aldrig hört talas om Boccherini förr.
    Tack för det tjocka brevet!
    kramen

    SvaraRadera
  4. Jag blev fast på You Tube och lyssnade på massor av olika inspelningar. Tänk så olika samma stycke kan låta.

    SvaraRadera
  5. Pia,
    Roligt att du tycker om Luigi!

    Siv,
    Precis det samma tänkte jag, när jag lyssnade på de olika inspelningarna.

    M

    SvaraRadera
  6. Jag tycker om Boccherini, men just i den här satsen var det lite väl virtuost för att jag skulle kunna njuta av musiken. Jag bara satt och var imponerad av den lille killens fantastiska teknik....
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Kanske betyder tekniken mer för en 13-åring än uttrycket. Om tio år har han förhoppningsvis båda delarna.
    Margaretha

    SvaraRadera