söndag 20 februari 2011

Varför läsa?


Lyssnade som vanligt på Filosofiska rummet i kväll. Såg fram emot ett intressant program eftersom man skulle diskutera “Litteraturens nytta”, men blev besviken. Programmet sändes från Lunds stadsbibliotek, och två kommentarer från publiken var aftonens behållning. Det mesta som sades — om man överhuvud taget hörde vad som sades — var vagt och det kändes som om man pratade förbi varandra. Hemma vid köksbordet tycker jag att det är helt OK att komma med ogenomtänkta reflektioner och luddiga uttalanden — men inte i ett radioprogram.

Så gott folk, jag är övertygad om att man kan hitta mycket bättre svar i bloggoversum, berätta!
varför läser ni?
vilken nytta och glädje har ni av läsningen?

10 kommentarer:

  1. Oj, din fråga kräver nästan tid till eftertanke men spontant läser jag för att det gör mig lycklig, det ger mig lugn och ro i själen, jag glömmer omvärlden, blir troligtvis en aning allmänbildad och förstår inte alls att man kan låta bli att läsa.

    Karin

    SvaraRadera
  2. Säger som Karin, tål att fundera över. Jag lärde mig läsa när jag var fem år och sen dess har jag aldrig slutat.

    Läsningen öppnar ständigt nya världar för mig och för mig långt bort från vardagen. Ofta väcker läsningen ett nytt intresse för en sak eller en person eller ett land där handlingen utspelar sig.

    Just nu läser jag "Kärleken till Frank" som både har väckt ett nytt intresse för arkitekten och även för Ellen Key, som jag mer eller mindre bara känner till namnet.

    För mig är läsningen oerhört mycket viktigare än t.ex. TV-tittandet eftersom jag skapar bilderna av miljön och personerna i böckerna i mitt eget huvud. Och, som Karin säger, läsningen gör mig lycklig och harmonisk.
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. Oj! Läsningen har alltid varit en livsstil för mig, lika självklar som att klä mig, äta... ett primärt behov helt enkelt. Som ensambarn hade jag gott om tid, så det bidrog säkert.

    Med böcker har man alltid pålitliga vänner omkring sig, vänner som stimulerar fantasin och skapar trivsel.

    SvaraRadera
  4. Hörde inledningen till Filosofiska rummet och blev också förtretad av de flummiga svaren på frågan vad en god bok är. En god bok är väl den man fortsätter att läsa för att den lockar till det!
    Man lär sig massor om saker man inte visste att man ville veta, det är spännande att få veta "hur det går", hur det är i andra delar av världen och, inte minst, hur det en gång VAR! Eller hur fantasin kan trolla en till helt osannolika världar.
    Utan böcker vore livet bra torftigt.
    Dessutom är det bra att det finns så många att man slipper läsa färdigt såna man tycker är tråkiga - det är bara att ta en annan!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Vilken fin blogg du har. Jag fick länken hit av Gunela när vi kom på att vi hade gemensamma vänner. Jag vet inte om du minns mig, jag var kollega med Lasse B. Gunela sa att du skrivit om honom här, men jag hittar det inte men fortsätter att läsa så hittar jag det kanske för jag vill gärna veta vad som hände med honom.
    Vibeke

    SvaraRadera
  6. Karin,
    Alla som gillar att läsa reagerar nog på ungefär samma vis - att läsa är så självklart att man inte tycker att det behövs någon förklaring.

    Ingrid,
    Hoppas du skriver om boken när du läst ut den. Den fick ju ett minst sagt blandat mottagande.
    Kanske får det dig att läsa mer om och av Ellen Key - det är hon värd!

    Ailas,
    Håller med om allt du säger.
    Men tycker att det är intressant att alla som svarat talar om det harmoniska och trivsamma i läsningen. Det finns ju upprörande, fasansfull läsning också - och då talar jag inte om dålig litteratur, utan böcker om hur eländigt människor har det på sina håll i världen.

    Olgakatt,
    Roligt att jag inte var ensam om att tycka att programmet var trist - såg förresten att det fanns en del negativa kommentarer på hemsidan.
    Visst vore livet torftigt utan böcker.

    Vibeke,
    Om du är den långa mörka tjejen som var kurskamrat med Kerstin, minns jag dig mycket väl frtån en natt på en balkong vid Strandvägen.
    Har egentligen inte skrivit om Lasse annat än några korta rader:
    http://bastmattan.blogspot.com/2009/02/rapport-fran-min-sardinask.html
    http://bastmattan.blogspot.com/2009/04/livets-gang.html
    min mejladress finns i högerspalten om du vill veta mer.
    Visste inte ens att Gunela hade hittat hit.
    Hallå Gunela, varför kommenterar du inte?

    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Vet inte, jag är lite feg när jag inte känner alla. Känner ju inte dig så bra heller.

    Jag tycker ju att man bara måste läsa, men min lillasyster säger att det går utmärkt att leva utan att göra det. Hon fyller 47 i nästa vecka, så antagligen har hon rätt.
    Gunela

    SvaraRadera
  8. Ja, jag hade tänkt att skriva om den när jag läst färdigt. Det positiva med den boken ligger dock inte på det litterära planet anar jag nu när jag snart har läst ut den.
    Ingrid

    SvaraRadera
  9. Ninna,
    Tydligen går det att leva utan att läsa fast vi aldrig prövat den varianten (se nästa kommentar).

    Gunela,
    Trevligt att se dig här! Enda sättet att lära känna varandra bättre är ju att ha kontakt!

    Ingrid,
    Ser fram emot det inlägget!

    Margaretha

    SvaraRadera