söndag 27 februari 2011

Grattis John!

John Ernst Steinbeck, Jr.
27 februari 1902 – 20 december 1968
bilden tagen i Stockholm 1962, när han
var i Sverige för att ta' emot Nobelpriset.

Jag måste tillstå att jag aldrig varit lika förtjust i Steinbeck, som många av mina vänner är— fast jag har ju inte läst särskilt mycket av honom, så kanske borde jag inte yttra mig.
I morse kom vi att tala om honom, och insåg att mor inte läst hans "Travels with Charley, In Search of America", en bok om hur han reser runt i U.S.A. med sin pudel Charley. Så jag hämtade boken, och när vi slog upp Steinbeck för att bilda oss lite, upptäckte jag att han har födelsedag i dag.

3 kommentarer:

  1. Ingen absolut favorit hos mig, men läsvärd ändå. Minns att vi tragglade med "The Pearl" i skolan och då hatade jag honom.

    Hoppas att din söndag är fin, även om finvädret kanske låter vänta på sig även hos dig.

    SvaraRadera
  2. Vredens druvor och Möss och människor har jag läst för länge sedan och tagit stort intryck av. Filmen Öster om Eden tror jag att jag sett på TV men minns inte mycket av.
    Kan inte säga att jag längtar efter omläsning precis. Antagligen blir jag då besviken!

    SvaraRadera
  3. Ailas,
    Böcker som man av någon anledning måste läsa, blir sällan omtyckta. Jag gick tack och lov i en skola där vi inte hade sådana måsten.

    Dagen är grå och långsamt behaglig. Hoppas du har något trevligt, självvalt, att läsa till en kopp te.

    Olgakatt,
    Nej, det finns så oändligt mycket att läsa, så inte ska man slösa bort tiden med att läsa annat än sån't man verkligen vill läsa. Så jag hoppas att även du har en god bok till hands och att både du och Ailas njuter den med en katt på magen!

    Margaretha

    SvaraRadera