söndag 13 februari 2011

En ny dag

Jo, jag är nog fortfarande rätt grinig, men jag roar mig efter bästa förmåga och vet att det gradvis kommer att tona bort. Jag blir grinig när jag är trött, det är bara så, och ringer det då osjälvständiga och negativa människor, då blir jag omåttligt och oresonligt tvär. Är jag se'n så dum att jag ger mig ut på nätet och läser sån't som retar mig, får jag nog skylla mig själv.
Nej, det är inte åsikter som går stick i stäv med mina, som retar mig mest — det är hur osjälvständigt och oreflekterat man uttrycker sig. Ni hör, det är småsaker som får mig att tippa över. När vuxna människor uttrycker sig som omogna tonåringar, blir jag beklämd. "Jag älskar snö. Not!" eller "Me like." Vad är det för pidgin English? Jo, jag vet, det har funnits länge, tillsammans med alla förfärliga förkortningar som jag ondgjort mig över tidigare. Jag tolkar det som en oförmåga att se sitt eget värde, som den man är med sin unika idiolekt.

Det går åt mycket ved när det är -26°, vilket det var när jag vaknade. Än har jag inte vågat mig ut för att samla ihop snö till dagens disk och spolbehov. Det får bli lite senare.

Inte underligt att mössen drar sig inåt — det är i alla fall vad jag tror att de har gjort. Älsklingen for runt som en galning i köksfarstun i går, låg och passade vid en byrå, som tydligen dolde något smaskigt. Men jag tror inte att han fick lön för mödan, efter en dryg halvtimme drog han sig ovilligt in till brasan och snarkade i kapp med resten av familjen.

Alla illustrationerna av Blanche Fisher Wright

6 kommentarer:

  1. Underbara illustrationer och också härlig beskrivning. Jag tror att det är väldigt hälsosamt att bejaka sina känslor.
    Hoppas att din älskling hittar en smaskig liten krabat att gnaga i sig.

    Karin som också känner sig gnällig idag. Kanske det har någonting med planeterna att göra?

    SvaraRadera
  2. Har du inte en "skvallra" på telefonen så att du kan låta bli att svara när kända energitjuvar ringer?
    Om dom inte är så infernaliska som vår värsta som har "dolt nummer".
    Hörde på radio om ungdomarnas förkortningsspråk att man inte skulle oroa sig - det är utvecklande för deras språkförmåga. Kanske det... Men jag håller fullständigt med dig om pidgin-uttrycken. Jag ryser bl a över "aka" som inflikas alltför ofta.
    Men jag hörde också en bra krönika om vår pubertala omgivning och fr a alla pubertala TV program. De enda över 50 som förekommer är de grånade herrarna som assisteras av unga vackra kvinnor. Kvinnor över 50 finns över huvud taget inte! Kompetens och kunskap, vad är det?
    Se där, fler än du kan gnälla!

    SvaraRadera
  3. Olgakatt:Jag tycker att det har tagit sig i På spåret. Där var väl bägge tävlande damerna i fredags NÅGOT äldre än 25 i alla fall...

    Margaretha: Kan rekommendera en väldigt intressant och rolig språksblogg som jag hittade nyss genom Mirren. Linneas språkblogg, jag har länk på min blogg till den.
    Hur är det med vattnet - rinner det i kranen nu?
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Vi säger att det är planeterna - alltid skönt att förlägga orsakerna utanför sig själv. När jag blev av med äggstockarna kunde jag ju inte längre skylla på PMS - då kommer planeter, lågtryck och vinter väl till pass.
    Tror inte att älsklingen fick något mellanmål - har inte hittat några rester av ett sådant.

    Olgakatt,
    Jo, det har jag - fast det beror på vilken telefon jag svarar i om jag ser vem det är. I går såg jag ett okänt nummer eftersom hon ringde från sin dotter.
    Jag oroar mig inte så värst mycket över språkets förfall - språket har alltid förändras (om än inte utvecklats) - fast jag tycker att det är sorgligt att det har blivit så utslätat och opersonligt.
    Nej, kompetens och kunskap står nog inte särskilt högt i kurs - om man inte dessutom har botox här och är fettsugen där.
    Tack för det uppfriskande gnället!

    Ingrid,
    Roligt med språkbloggar som är språkliga - finns en del som försöker vara det utan att lyckas.

    Nej, vi väntar med spänning på att rörmokarna ska lösa problemet - helst i morgon.

    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Att inte ha vatten under så pass lång tid skulle göra vem som helst gnällig, så du är klart förlåten.

    Jag kan ibland göra mig skyldig till märkligt språkbruk, trots att jag egentligen ogillar sånt. Men i mitt fall är det oftast uttryck för min mycket märkliga humor, som på sin höjd är begriplig för mig själv. Annars försöker jag skriva någorlunda hyggligt språk, men lyckas inte alltid. Då brukar jag skylla på att jag faktiskt är invandrare. Ibland kan det rent av vara en tillgång. :)

    SvaraRadera
  6. Ailas,
    Det blir ju bara värre om man gnäller - och jag var nog surare över hur andra människor uppträder och talar än över vattnet, som ju inte går att påverka.
    Språket kan man ju påverka - även om det inte syns när jag kommer dragande med mina mastodontmeningar!
    Jag retar mig inte på roliga språkkonstruktioner, eller konstigheter som uppträder när man är trött och/eller har bråttom och är informell. Jag retar mig på floskler och språkliga grodor som beror på att man inte anstränger sig att tala eller skriva läsbart och intressant. När man inte anstränger sig för att hitta synonymer utan skriver mysig och jätte 13 gånger i samma inslag.
    Margaretha
    som förmodligen fortfarande är grinig eftersom hon nästan tappade andan i svaret här

    SvaraRadera