lördag 12 februari 2011

Fler frukostfunderingar

eller rättare sagt, mer funderingar än frukost.

Även om jag ibland förfaller till det, är det ju ogörligt att säga att det är si eller så i U.S.A. Om vanorna (och ovanorna) på en kontinent som är 9,52 miljoner km² och har 304,5 miljoner invånare kan man omöjligtvis generalisera Bara för att visa att det finns olika sätt att resonera om mat, plockade jag fram More-with Less Cookbook. Den är utgiven av Mennonite Central Committee*, och innehåller både recept och en del näringslära. Även om en del recept inte är någon hälsokost, lägger man vikt vid att inte använda för mycket socker, raffinerade produkter och halvfabrikat. Solidaritetsaspekten är viktig, många Mennoniter arbetar i fattiga länder och vet hur världen utanför Staterna ser ut.

En väl begagnad bok.Jag tycker om alla goda råd som är inflikade boken igenom, som på den här sidan. Ibland är det en vers eller annat citat.

We are prepared
with all our hearts
to share our possessions,
gold,
and all that we have,
however little it may be;
to sweat and labor
to meet the needs
of the poor,
as the Spirit
and Word of the Lord
and true brotherly love
teach and imply.
— Menno Simons

*Mennonite Central Committee (MCC) works alongside local churches and communities in more than 50 countries, including Canada and the United States, to carry out disaster relief, sustainable community development and justice and peace-building work in the name of Christ. MCC also seeks to build bridges to connect people and ideas across cultural, political and economic divides.
MCC relies on the support of Mennonite and Brethren in Christ churches to provide committed, energetic workers, financial support and prayer for this worldwide ministry. Read more about principles and practices guiding the mission of MCC.


Amishfolket är nog inte lika medvetna och kunniga när det kommer till näringslära. Deras diet är anpassad efter deras livsstil med hårt kroppsarbete, enkel och vällagad mat med mycket smör och grädde — och vad värre är, mycket socker.

En god idé, när man ger bort en kokbok, är att skriva små kommentarer vid recept man själv har prövat. Jag har några sådana böcker som jag sätter stort värde på. Här har Naomi skrivit med blyerts, så det är kanske lite svårt att se att det är hennes standard recept för granola.

7 kommentarer:

  1. Amish-folket har verkligen en speciell och egen kultur. Det finns en hemsida för ett företag här i USA som säljer produkter som Amish-folket använder: http://www.lehmans.com/store/catalog?Args=
    De har massor med produkter som inte kräver el. Intressant kultur!

    SvaraRadera
  2. Jag har några kokböcker som innehåller blyertsanteckningar från givaren; vilket har visat sig vara förträffligt! Beprövade recept är alltid bra att använda.
    Håller med Anne-Marie om att amish-folkets levnadssätt, kultur är mycket intressant.

    Karin, uppstolpad som stör:)

    SvaraRadera
  3. Ibland skriver man som en kratta, om nu en sådan kan skriva, men det skulle förstås vara EN stör (av trä).

    Karin

    SvaraRadera
  4. Vi hade både Amish och Mennonites grannar när jag växte upp. Jättebra grannar.
    Tror jag ska testa Whole Wheat Rolls idag. Min syster har kokboken och tycker den är jättebra. Finns det inte fler i samma serie?

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Ja, det är annorlunda att vistas i Amishmiljö - och man behöver inte oroa sig för att bli av med vatten och elektricitet!
    Jag har sett Lehmans katalog, men inte tänkt på att de finns på nätet. Jag vet att mina vänner handlar där - men bara via katalog!

    Karin, (inte så uppstolpad så det stör)
    Visst är det roligt att ha dessa anteckningar. Dessutom känns det mycket personligt och omtänksamt att få en bok med antecknignar i.

    Debbie,
    Du kan kanske kolla om Lehman har fler böcker i serien. Jag har en till, men det är inte så mycket kokbok som goda råd och några få recept för många personer - läs mat som passar att servera i församlingen.

    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Eftersom jag inte visste var granula var (har naturligtvis att göra med granula på latin och grain på franska) så nåt med korn förstod jag att det var.

    Jag googlade i alla fall och fick tag i ett smaskigt recept som jag ska pröva. Ska dela med mig av resultatet när det beger sig...
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. Ingrid,
    Spännande att få höra vad du tycker.
    Jag gör alltid vår egen müsli - enda sättet att få den utan salt och socker (eller honung).
    Margaretha

    SvaraRadera