lördag 26 februari 2011

Ems matvrå

“Novisen vid spisen”, från 1950, av Pernilla Tunberger, var kursbok till radioserien med samma namn. Det är en rätt liten bok, 16 cm x 17 cm, med vaxdukspärmar. Boken kostade 5:50, vilket i dagens penningvärde uppgår till närmare 75:-.
Boken är rikligt illustrerad med svartvita fotografier av Kerstin Bernhard.
Den är som, titeln säger, en bok för nybörjaren — första receptet beskriver hur man kokar ägg. Se’n följer tio sidor med olika sätt att anrätta ägg. Och så betar den av ett födoämne i taget — kanske en gnutta tråkigt, men förmodligen är det omöjligt att misslyckas, bara man gör som det står.

Mot slutet av boken finns kapitlet “Bakning” som bara har två recept, scones och sockerkaka. Lite torftigt, kan jag tycka.

Baka scones går som en dans
även för en så här ung dam.

Scones
2½ hg (5 dl) mjöl
2 rågade tsk bakpulver
2-2½ dl mjölk (gärna sur)
½ tsk salt
½ tsk socker
2 msk smör eller margarin

Blanda mjöl, salt, socker, bakpulver i ett fat och lägg i smöret som hackas sönder med en kniv. Mjölken hälles i sist och så arbetas degen ihop så hastigt som möjligt tills den blir slät. Den får inte vara för hård. Arbeta om så behövs in litet mera mjölk eller ännu hellre en skvätt sur grädde.
Delas i tre lika stora delar. Av varje del kavlar man en rund kaka, ungefär 1 cm tjock. Varje kaka delas i fyra delar och läggs på smord plåt och gräddas i riktigt varm ugn ungefär 15 minuter.
Scones ska serveras nygräddade och varma, klyvs vid bordet. Smör och marmelad hör till.

Jag avser att återkomma inom en inte alltför avlägsen framtid för att diskutera vad det är för skillnad— om någon — mellan scones och biscuits.

5 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tar upp just den boken! Jag har den också. (min kostade 6:50) Du vet väl att Anna Bergenström var dotter till Pernilla Tunberger, och jag är säker på att det är unga Anna på bilden.

    SvaraRadera
  2. Nu hann Jessica berätta det jag tänkte berätta:). Tydlgien går matkonsten och intresset i arv.

    Karin som kan tycka att äggkokarkonsten inte är alltför lätt beroende på ev. önskemål om hur äggulans konsistens skall vara

    SvaraRadera
  3. Jessica,
    Jag satt faktiskt och funderade på om det var Anna på bilden, det stämmer bra med åldern skulle jag tro.
    Den boken finns nog i många hem.

    Karin,
    Nej, att koka ägg åt andra, till önskad konsistens åta'r jag mig helst inte.

    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Ja du, tänk vad pengavärdet har förändrats. Låter som en riktigt präktig kokbok som beskriver äggtillredning så i detalj. ;)

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie,
    Det där med pennigvärdet övergår mitt förstånd. Hur i all världen kan en enkronas chokladkaka kosta 18 spänn nu? Ingen ska inbilla mig att det har att göra med att vi minskat löneskillnaderna. Jag har lika ont om pengar nu som då.
    Margaretha

    SvaraRadera