torsdag 13 juli 2023

Regn

 

Sommar


Sorlar, sorlar, susar
sommarregnets sorl
alla trädens våta
blad och knoppar gråta
dropp – dropp – dropp
och därnedan rusar
bäck i sorl och porl
bäck i sorl.

       Gustaf Fröding 


Rain

Aksel Waldemar Johannessen -1915 -


 

Även om solen skulle råka skina också hos dig i dag, så tycker jag att du ska sitta ned några minuter, och läsa Folke Isakssons prosadikt ”Olika slags regn”. Mer än ett par minuter behöver du inte för att läsa de två sidorna — men sitt gärna kvar en stund och filosofera över regnen i ditt liv!


Olika slags regn


Det finns olika slags regn. Ett återhållet eller beräknande, ett regn av semikolon eller decimalkomman. Ett ironiskt, kommenterande regn; det knäpper retsamt på rutan, det sätter tre punkter på fönsterblecket, det förbehåller sig rätten att återkomma, att fylla källarna, att spola ditt hus ned i floden, att lösgöra jorden kring trädens rötter och vräka landskapet över ända, men just nu sätter det bara sin signatur här, en oläslig släng av läkarens penna på receptblanketten. 

 

4 kommentarer:

  1. Varför har jag aldrig läst något av Folke Isaksson!? Precis vad jag behövde i dag.
    Kram från
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Ja, jag kan tänka mig att han passar dig. Blev själv sugen på att ägna honom lite tid — men lästid är det minsta jag har nu.
      Gå in på Litteraturbanken, där finns en hel del av hans böcker. Har inte kollat om han finns att köpa.
      Allt gott!
      Margaretha

      Radera
  2. Fint om olika regn av Isaksson! Och denna sommar har ju visat upp en provkarta av många av dessa isakssonska regnvarianter.

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Ja, jag hade nästan glömt hur han registrerar vardagen, och hur väl han beskriver den.
    Margaretha

    SvaraRadera